Löfbergs kan vinna kommunikationspris

Löfbergs kan vinna kommunikationspris

Kafferosteriet Löfbergs är en av fyra finalister till Kommunikatörspriset 2019. Priset delas ut av Kommunikatörsnätverket i Värmland i syfte att lyfta fram företag, organisationer eller personer som använt kommunikation på ett framgångsrikt och välplanerat sätt.

Löfbergs är nominerade för arbetet med Caffe Slatte där man satte ljus på att vi i Sverige slattar bort var tredje kopp kaffe – eller 300 miljoner liter per år. Helt värdelöst såklart. Inte minst med tanke på att världens kaffeproduktion står inför stora utmaningar. Till år 2050 riskerar produktionen att halveras på grund av klimatförändringar.

- Med Caffe Slatte ville vi få fler att förstå värdet av en god kopp kaffe, och samtidigt få stopp på det onödiga slöseriet med jordens resurser. Arbetet väckte stor uppmärksamhet, bland annat i Almedalen där Löfbergs utsågs till en av årets mest innovativa aktörer, säger Anders Thorén, pressansvarig på Löfbergs.

Vem som vinner Kommunikatörspriset avslöjas den 13 mars på Kommunikatörsdagen på Karlstads universitet.