Dubbelt så många kapselmaskiner

Det blir allt vanligare att ha en kapselmaskin hemma. Det visar färskt statistik från undersökningsföretaget GfK Sverige. För ett år sedan hade drygt sju procent av de svenska hushållen en kapselmaskin, idag är siffran hela 14 procent.*

- Antalet kapselmaskiner har fördubblats varje år sedan 2010 och vi ser inga tecken på att tillväxten avtar. Vi lanserade nyligen två nya modeller och har höga förväntningar inför årets julhandel, säger Kent Pettersson, försäljningsdirektör på Löfbergs.

Rekordtillväxt
Att antalet maskiner ökar drar naturligtvis med sig kapselmarknaden. Sedan årsskiftet har den totala försäljningen ökat med 72 procent. Här sticker Löfbergs ut med en tillväxt på hela 167 procent. Allt enligt statistik från AC Nielsen.**

- Jättekul att det är vi som driver marknaden. Det är ett kvitto på att många uppskattar vårt breda sortiment med espresso, bryggkaffe, varm choklad och te. Sedan har det naturligtvis stor betydelse att våra kapslar går att köpa hos alla livsmedelskedjor och ett stort antal vitvaru- och webbutiker, säger Kent Pettersson.

Kent Pettersson, försäljningsdirektör Retail, Löfbergs, tfn 054-14 01 43

*GfK Sverige, juli 2012 – juni 2013.
**AC Nielsen Scantrack vecka 40, antal kapselförpackningar

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 280 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs.