Ekologisk mellanrost i ny kostym

Försäljningen av ekologiskt kaffe fortsätter att öka i Sverige. Det tar Kafferosteriet Löfbergs fasta på och utökar sortimentet med EKO Mellanrost, ett ekologiskt mellanrostat kaffe med smak av söta bär och toner av fyllig mjölkchoklad.

- Vi vill göra det lättare för konsumenten att hitta gott, ekologiskt kaffe i butikshyllan, säger Lena Rodin, marknadschef på Löfbergs.

EKO Mellanrost, som ersätter föregångaren Savannah, görs på noggrant utvalda, handplockade arabicabönor från Syd-, Mellanamerika och Östafrika. Att kaffet är ekologiskt innebär att det odlas helt utan konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel.

I Löfbergs sortiment finns även EKO Mörkrost som lanserades för ett år sedan och som snabbt blev en smakfavorit för många kaffeälskare.

På plats i odlarländerna
Löfbergs är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe, och sedan ett år tillbaka har hela sortimentet minst en hållbarhetsmärkning.

Löfbergs köper allt kaffe direkt från odlarländer, med så få mellanhänder som möjligt. Att kafferosteriets medarbetare ofta är på plats syns faktiskt på de nya EKO Mellanrostpaketen.

- Det är jag och en kollega som tagit bilderna vi använder på paketen. De är från ett besök på en kaffeodling i västra Honduras som levererar kaffebönor vi använder i EKO Mellanrost, säger Lena Rodin.

Lena Rodin, marknadschef, Löfbergs, tfn: 054-14 01 15, lena.rodin@lofbergs.se

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. http://www.lofbergs.se