Flytande chokladdrömmar – Cloettas klassiska varumärken i kapslarna från Löfbergs Lila

Cloetta och Löfbergs Lila inleder ett nytt spännande samarbete då Löfbergs Lila lanserar tre nya chokladkapslar med klassiska Cloettasmaker.

För drygt ett halvår sedan började samarbetet mellan de två klassiska svenska varumärkesföretagen Cloetta och Löfbergs Lila kring arbetet att kunna erbjuda Cloettas smaker i chokladkapslar levererade av Löfbergs Lila, berättar affärsutvecklingsansvarig Tony Wiréhn på Cloetta. Efter ett antal utmaningar och många smakpaneler landade slutresultatet i smakerna Cloetta original, Plopp och Center fortsätter Wiréhn. I februari lanseras så äntligen de efterlängtade kapslarna. Vi är mycket nöjda med att våra smaker och varumärken kan kombineras i ytterligare en produktkategori, fortsätter Tony Wiréhn. Vi har sedan tidigare ett framgångsrikt samarbete med SIA Glass med smakerna Tarragona, Guldnougat och Plopp.

- Intresset för kapselbryggare blir bara större och större och de kommer säkert vara en populär julklapp i år. Därför känns det extra kul att berätta att vi presenterar många spännande nyheter inom kort nästa år, säger Björn Norén, försäljningsansvarig för kaffekapslar på Löfbergs Lila. Efterfrågan på kapslar växer stadigt och nästa år räknar Löfbergs Lila med att tredubbla sin kapselförsäljning. För att möta den ökade efterfrågan lanserar Löfbergs Lila ett tiotal nya espresso-, brygg-, choklad- och tekapslar 2012, säger Norén avslutningsvis.

För ytterligare information vänligen kontakta
Tony Wiréhn, Affärsutveckling Cloetta, mobil 070-680 76 00
Björn Norén, Försäljningsansvarig för kaffekapslar, Löfbergs Lila, tfn 054-14 01 61

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Cloetta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 november 2011 klockan 15.00

Om Cloetta Cloetta grundades 1862 och är Nordens äldsta konfektyrföretag. Cloettas viktigaste varumärken är Kexchoklad, Center, Plopp, Polly, Tarragona, Guldnougat, Bridge, Juleskum, Sportlunch och Extra Starka. www.cloetta.se mail: kommunikation@cloetta.s

Löfbergs Lila grundades 1906 och är idag ett av Nordens största kafferosterier. Företag är familjeägt, nu i tredje och fjärde generationen. Huvudkontoret och ett av rosterierna ligger i Karlstad. Fler rosterier och varumärken inom koncernen är Peter Larsen Kaffe i Danmark, Crema Kaffebrenneri i Norge,  Melna Kafija i Lettland samt Red Cup i England. Löfbergs Lila äger också te-varumärket Kobbs. Företaget har 250 anställda och omsätter cirka en miljard. De senaste åren har Löfbergs Lila stärkt sin position på den svenska marknaden, bland annat genom sitt engagemang för socialt ansvar och sina insatser för en bättre miljö. Löfbergs Lila är idag en av Europas största importörer av ekologiskt och Fairtrade-kaffe och landets ledande leverantör till restauranger, kaféer och företag. Löfbergs Lilas export ökar kontinuerligt.