- Värmland har en speciell plats i Löfbergs hjärta. Det var här det började, och det är här vi har vår framtid. Därför känns det bra att visa uppskattning för alla som går upp för att göra Värmland till en bättre plats, säger Anders Fredriksson.

Föreningar över hela Värmland delar på en halv miljon kronor

Intresset var stort när Löfbergs meddelade att man låter 50 värmländska föreningar dela på 500 000 kronor i sponsorbidrag. Totalt kom det in 820 nomineringar, fördelat på 480 olika föreningar från hela Värmland. Nu är det klart vilka föreningar som får ta del sponsorbidraget.

- Ett helt fantastiskt gensvar! Vi är extra glada över bredden i nomineringarna, med allt från idrottsklubbar till kulturföreningar och sociala aktörer i samtliga kommuner i Värmland. Det känns riktigt bra att kunna stötta så många ideella krafter som får människor och Värmland att växa på det här sättet, säger Anders Fredriksson, vd på Löfbergs.

Träningskläder, instrument och gärdsgård
Bland de 50 föreningar som nu får 10 000 kronor var i sponsorbidrag är glädjen påtaglig. Föreningarna har stor spridning över Värmland: Arvika, Eda, Filipstad, Forshaga, Grums, Hagfors, Hammarö, Karlstad, Kil, Kristinehamn, Munkfors, Storfors, Sunne, Säffle, Torsby och Årjäng. Pengarna kommer att användas på olika sätt, till exempel till utrustning och aktiviteter. Det vittnar några av föreningarna om här:

- Det här har stor betydelse för vår publik och nuvarande och framtida musikanter. Nu kan vi höja ribban när det gäller stödet till unga musiker som vill utbilda och utveckla sig, bland annat i form av stipendier och lån av vissa instrument, säger Anneli Bodin, Dejefors musikkår.

- Pengarna kommer väl till pass då vi under 2024 behöver renovera och byta ut delar av vår gärdsgård som vi har runt hela hembygdsgården, säger Helga-Sofie Blomqvist, Östmarks hembygdsförening.

- Vi är väldigt tacksamma för det generösa bidraget som gör att vi kan köpa träningskläder åt deltagarna i vår nystartade Parafotboll, säger Stefan Guttman, Säffle SK.

- Stödet från Löfbergs bidrar till att kan utveckla vår verksamhet vid vår nya hemmaplan på Skutberget. Nu kan vi köpa nya slagträn inför nästa säsong, som spelarna har en förmåga att ha sönder lite för ofta, säger Håkan Svenneling, Karlstad Loggers.

- Vi är en ung förening som växer snabbt. Sponsringen hjälper oss med vårt viktiga uppdrag att skapa en hemvist utöver det vanliga för alla Kronoparksbor, säger Akam Abdullahi, Kronoparken United.

Värmland en speciell plats
Löfbergs grundades 1906 i Karlstad, och är idag ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. 1993 började företaget exportera kaffe, och idag säljs varannan kopp utanför Sverige. Den internationella framgången gör att Löfbergs fortsätter att satsa på hemmaplan. 2021 byggde Löfbergs ett nytt rosteri för hela bönor i Karlstad, den största investeringen i företagets 117-åriga historia.

- Karlstad och Värmland har en speciell plats i Löfbergs hjärta. Det var här det började, och det är här vi har vår framtid. Därför känns det naturligt att visa uppskattning för alla som går upp för att göra Värmland till en bättre plats, säger Anders Fredriksson, vd på Löfbergs.

Anders Thorén, kommunikationschef, Löfbergs, tfn. 0703-55 64 22, anders.thoren@lofbergs.se

Löfbergs sponsorbidrag 2023 går till:

Arvika

• Arvika Tennisklubb