Linnea, Erika. Lasse och Ulla Granqvist (främre raden) tog emot pris som årets familjeföretagare. Priset delas ut av familjen Löfberg, här representerade av Mikael, Kathrine, Therese, Helene, Martin och Niklas.

Familjen Granqvist vinner Löfberg Family Business Award

Dom har redan vunnit allmänhetens och världselitens förtroende med sina produkter, nu kan Granqvist Sportartiklar fira nya framgångar. Den här gången som vinnare av Löfberg Family Business Award, ett pris som uppmärksammar framgångsrika familjeföretag och deras betydelse för värmländskt och svenskt näringsliv.

-Vilken ära! Vi är oerhört stolta och glada! Att uppmärksammas på det här sättet för allt det vi skapat tillsammans i familjen, det känns fantastiskt, säger Lasse Granqvist, vd och grundare av Granqvist Sportartiklar, som tog emot priset tillsammans med övriga familjemedlemmar på näringslivsgalan 100° Karlstad.

Löfberg Family Business Award instiftades 2020 och delas ut till ett värmländskt företag som förenar ägarfamiljens engagemang och delaktighet med affärsmässiga framgångar. Priset delas ut av familjen Löfberg.

- Granqvist Sportartiklar är en framgångsrik doldis, vars produkter används och uppskattas över hela världen. Familjen Granqvist lyckas förena goda affärer med ett ansvarstagande som gynnar både ägarfamiljen, företaget och dess omvärld. Det gör att dom är en bra ambassadör för familjers företagande, säger Kathrine Löfberg, familjeföretagare i fjärde generationen.

Granqvist Sportartiklar vinner Löfberg Family Business Award med motiveringen:

”Familjen Granqvist har handskats med både möjligheter och utmaningar i flera decennier, och byggt upp en verksamhet som gör avtryck på många plan. Här förenas positiva resultat med ett gediget hållbarhetsarbete och socialt engagemang långt utanför Värmlands gränser. Det – i kombination med en planerad och pågående generationsväxling – gör att man är en mycket god ambassadör för familjeföretagens betydelse.

Planerad generationsväxling
Granqvists Sportartiklar grundades 1984 av Lasse Granqvist, och levererar skidhandskar under varumärket Lillsport till både världselit och allmänhet, samt specialdesignade handskar till brandkåren, polisen och försvarsmakten.

Huvudkontoret ligger i Hynboholm utanför Karlstad, och företaget har produktionsenheter i Polen och Etiopien där man är aktiv med olika hållbarhets- och sociala projekt. Lasse har på senare år fått sällskap av döttrarna Erika och Linnea i en planerad generationsväxling som säkerställer att familjeföretaget lever vidare.

Som vinnare av Löfberg Family Business Award blir familjen Granqvist medlem i Family Business Network, ett nätverk för svenska familjeföretag.

- Familjeföretagande är en speciell ägarform med unika fördelar och utmaningar. Därför är det oerhört värdefullt att dela erfarenheter och inspireras av andra, och här är Family Business Network en viktig tillgång, säger Kathrine Löfberg.

För mer information, kontakta:
Lasse Granqvist, vd och familjeföretagare, Granqvist Sportartiklar, tfn. 070-559 09 30
Kathrine Löfberg, styrelseordförande och familjeföretagare, Löfbergs, tfn. 054-14 01 20

Löfberg Family Business Award
Priset instiftades 2020 och delas ut till ett värmländskt företag som förenar ägarfamiljens engagemang och delaktighet med affärsmässiga framgångar, och som därmed är en god ambassadör för familjeföretagens betydelse. Priset delas ut av familjen Löfberg.

Vinnare:

Familjeföretag
Familjeföretag är den vanligaste företagsformen i Sverige, och betyder mycket för både jobben och ekonomin. Dom utgör:

• 50–70 % av alla Sveriges företag
  • 20–30 % av hela Sveriges BNP
  • 50 % av det privata näringslivets BNP
  • 30 % av alla anställda i Sverige

(Källa: Family Business Network)

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi omsätter två miljarder kronor och är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.