Gammal vänskap rostas aldrig

Gammal vänskap rostas aldrig

Med kommunikationskonceptet En god anledning att ses, vill Löfbergs få människor att träffas mer och göra Sverige mindre ensamt. I höst uppmuntras gamla vänner att återuppta kontakten i en integrerad kampanj signerad Volontaire.

Sverige beskrivs ofta som världens ensammaste land, där det är särskilt svårt att lära känna nya människor. I sin senaste kampanj hyllar kafferosteriet gammal vänskap med målet att återförena människor i hela Sverige – över en kopp Löfbergs.

– Genom att presentera tre fantastiska återföreningar vill vi inspirera till tusentals. Vi har alla gamla vänner som vi tycker om, men av någon anledning har tappat kontakten med. Nu ger vi dem en god anledning att ses, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.

Precis som i tidigare kampanjer, dokumenteras riktiga möten mellan riktiga människor som
träffas över en kopp Löfbergs. Genom omfattande research valdes tre autentiska gamla videoklipp ut från 1993, 1994 och 2007 – och återskapades exakt 2013.

Två av filmerna återskapar barndomsfilmer av samma personer som vuxna. Den tredje är en hyllning till ett berömt och mytomspunnet Youtubeklipp, där två hårdrockare headbangar – i tystnad. Folke Film har återskapat filmklippen, medan Swiss stått för animation och övergångar. Återföreningarna från filmerna syns även i print under hösten.

I den interaktiva delen av kampanjen har Volontaire och Acne Production utvecklat en tjänst där man kan bjuda in en gammal vän till fika och skapa en unik animerad film som visar vad som hänt sedan man sågs sist. Den unika filmen skapas på engodanledningattses.se och delas sedan med användaren i sociala medier eller via e-post.

– Löfbergs använder sin kommunikationsbudget till att skapa möten mellan människor. Ambitionen med den integrerade kampanjen är att sänka tröskeln för att höra av sig till gamla vänner ­– oavsett om man inte har setts på några månader eller ända sedan Dackefejden, säger Philip Ahlqwist, Creative Director på Volontaire.

För mer information, kontakta gärna:
Leif Sjöblom Marknadschef, Löfbergs, 054-14 01 42, leif.sjoblom@lofbergs.se
Philip Ahlqwist, CD, Volontaire, 076-773 04 54, philip@volontaire.com

Esmail & Mohammad: Se filmen här
2007 blev Esmail och Mohammad internetkändisar när deras tysta headbanging spreds över världen och blev en viral succé. Löfbergs återförenade dem sex år senare för att återskapa exakt samma scen – många kilo tyngre, men iklädda samma badbyxor. Se originalet här.

Kalle & Lotta: Se filmen här
1993 gjorde vännerna Kalle och Lotta det de älskade allra mest; framförde en egenkomponerad koreografi till sin favoritmusik. Sedan dess har Kalle fortsatt på samma inslagna bana och är idag professionell dansare. Löfbergs återförenade honom och Lotta för att avsluta koreografin 20 år senare.

Beatrize & Lucas: Se filmen här
När Beatrize och Lucas var bäbisar bar de matchade kläder. Löfbergs sydde upp samma plagg i vuxenstorlek och återskapade exakt samma scen, nästan 20 år senare. Resultatet liknar ingen tidigare kaffereklam någonstans i världen.

Digital aktivitet: engodanledningattses.se
Här kan du skapa en personlig fikainbjudan till en gammal vän, som visar allt som hänt sedan ni sågs sist! Bjud in en gammal vän till fika här.

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 280 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs.

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi drygt 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi producerar ca 12 miljoner koppar kaffe om dagen, och är en av världens största inköpare och rostare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.