Oscar Oscarsson och Heléne Simonsson, familjeföretagare i tredje generationen, vinner Löfberg Family Business Award.

Holfast prisas för framgångsrikt familjeföretagande

Oscar och Heléne trodde dom skulle ha ett internt Teams-möte, i stället överraskades dom av beskedet att Holfast vunnit Löfberg Family Business Award, ett pris som uppmärksammar framgångsrika familjeföretag och deras betydelse för värmländskt och svenskt näringsliv.

- Vi är oerhört glada och stolta över priset, inte minst med tanke på vilka andra anrika företag som var nominerade. Självfallet så får vi fira priset med våra medarbetare som gör ett fantastiskt jobb, säger Oscar
Oscarsson, vd på Holfast och familjeföretagare i tredje generationen.

Expansivt företag med familjär anda
Företaget grundades 1929 av Oscar och Helénes farfar och har sedan dess utvecklats till en koncern med fyra transportbolag och ett delägt utbildningsföretag. Huvudkontoret ligger i Karlstad, men företaget är verksamt över hela Mellansverige.

Holfast och familjen Oscarson vinner Löfberg Family Business Award med motiveringen:

”Familjen Oscarson har under närmare 100 år färdats på en lyckosam väg. Viljan att utvecklas finns fortfarande kvar, och idag driver tredje generationen en expansiv verksamhet inom transport och logistik där den familjära andan och ett genuint ansvarstagande för medarbetare, branschen och lokalsamhället bidrar till affärsmässiga framgångar. Det gör familjen Oscarson till en utmärkt ambassadör för familjeföretagande och dess betydelse för Värmland.”

Goda ambassadörer
Löfberg Family Business Award instiftades 2020 och delas ut till ett värmländskt företag som förenar ägarfamiljens engagemang och delaktighet med affärsmässiga framgångar. Priset delas ut av familjen Löfberg i samarbete med 100° Karlstad.

- Framgångsrika familjeföretag kombinerar ofta goda affärer med ett ansvarstagande som gynnar inte bara familjen och företaget utan även lokalsamhället. Här imponerar familjen Oscarsson och Holfast. Dom är ett föredöme för familjers företagande och därmed en värdig vinnare av Löfberg Family Business Award, säger Kathrine Löfberg.

- Yrkesutbildningen som Holfast driver är ett bra exempel på att deras ansvarstagande sträcker sig utanför den egna sfären. Den är naturligtvis ett sätt att säkra den egna rekryteringen, men skapar också nytta för andra aktörer och branschen som helhet. Riktigt snyggt! säger Mikael Löfberg.

Som vinnare av Löfberg Family Business Award blir familjen Oscarson medlemmar i Family Business Network, ett nätverk för svenska familjeföretag.

- Familjeföretagande är en speciell ägarform med unika fördelar och utmaningar. Därför är det oerhört värdefullt att dela erfarenheter och inspireras av andra, och här är Family Business Network en värdefull tillgång, säger Kathrine Löfberg.

Oscar Oscarsson, vd på Holfast och familjeföretagare i tredje generationen, tfn: 070-566 95 66
Kathrine Löfberg, styrelseordförande på Löfbergs och familjeföretagare i fjärde generation, tfn: 054-14 01 20