Med Löfberg Family Business Awards vill familjen Löfberg uppmärksamma familjeföretagens betydelse för jobben och ekonomin i Värmland. På bilden syns Martin, Helene, Therese, Mikael, Kathrine och Niklas i fjärde generationen.

Vem är årets familjeföretagare i Värmland?

Familjeföretagen betyder mycket för både jobben och ekonomin. Det vill familjen Löfberg uppmärksamma med Löfberg Family Business Award. Nu öppnar nomineringen till årets tävling. Vem som vinner avslöjas på näringslivsgalan 100° Karlstad den 11 november.

- Med det här priset vill vi uppmuntra ett värmländskt familjeföretag och bidra till en positiv utveckling som gynnar både företaget, dess ägare och Värmland, säger Kathrine Löfberg.

Goda ambassadörer
Löfberg Family Business Award instiftades 2020 och delas ut till ett värmländskt företag som förenar ägarfamiljens engagemang och delaktighet med affärsmässiga framgångar, och som därmed är en god ambassadör för familjeföretagens betydelse. Priset delas ut av familjen Löfberg.

Tidigare vinnare är familjen Andersson/AB Hilmer Andersson och familjen Oscarson/Holfast.

Alla kan nominera
För att kvalificera sig till Löfberg Family Business Award ska två huvudkriterier uppfyllas:

• Företaget ska vara familjeägt och ha Värmland som bas.
  • Företaget bör ha engagerat minst två generationer. Drivs det i första generationen, ska det ha andra generationen i åtanke.

Alla kan nominera sin favorit på Löfbergs hemsida, och det går att nominera både sig själv och andra. Nomineringen stänger den 9 september.

Anders Thorén, kommunikationschef, Löfbergs, tfn. 0703-55 64 22, anders.thoren@lofbergs.se

Familjeföretag
I familjers företagande samspelar tre system; familjelivet, företagandet och ägandet. Det skiljer familjers företagande från andra ägarformer. Familjeföretagen har en särställning i svenskt näringsliv och utgör:

• 50–70 % av Sveriges företag
  • 20–30 % av Sveriges BNP
  • 30 % av alla anställda i Sverige

(Källa: Family Business Network Sweden)

Löfberg Family Business Award
Priset instiftades 2020 och delas ut till ett värmländskt företag som förenar ägarfamiljens engagemang och delaktighet med affärsmässiga framgångar, och som därmed är en god ambassadör för familjeföretagens betydelse. Priset delas ut av familjen Löfberg.

Löfberg grundades 1906 av Anders Löfberg och hans två bröder John och Josef. Företaget är fortfarande familjeägt, nu i fjärde generationen. Idag har familjens företag tre verksamhetsgrenar, alla med Karlstad som bas: Kafferosteriet Löfbergs, Löfberg Fastigheter och Löfberg Invest. Familjen driver även Familjen Löfbergs Stiftelse med fokus på hållbar utveckling i kaffeodlarländer.