Att låta syfte och värderingar styra beslut, inte regler och policies. Det är en av slutsatserna som Lars Appelqvist, vd på Löfbergs, presenterar i podden The Future Starts Here.

​Löfbergs delar med sig av framtidsspaning i ny podd

Hur ser världen ut år 2030, och hur kommer nya drivkrafter och trender påverka företagens roll i samhället? De frågorna blev startskottet på ett tvåårigt framtidsarbete som engagerat både ledningsgrupp, chefer och medarbetare på Löfbergs. I podden ”The Future Starts Here” delar företagets vd Lars Appelqvist med sig av resultaten. Finns där poddar finns.

- Vi har investerat mycket tid och pengar på att förstå framtiden och vår roll i den. Arbetet ligger till grund för vår nya strategi som vi lanserar i början av nästa år, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs.

- Det hör kanske inte till vanligheten att företag delar med sig av den här typen av analyser till konkurrenter och andra, men en av de mest centrala beteendeförändringarna vi identifierat är övergången från hemlighetsmakeri till transparens. Det handlar dels om trovärdighet, att visa vad vi står för på riktigt, men också om att skapa förutsättningar för en bredare utveckling. För att få ta del av andras kunskap och information måste vi först dela vår egen.

18 trender som påverkar framtiden
I arbetet har Löfbergs använt sig av PESTLE, en strategisk analysmodell som utvecklades i USA på 1960-talet. Modellen baseras på sex perspektiv som ger en samlad bild av framtiden: Politiskt, Ekonomiskt, Socialt, Teknologiskt, Legalt och Miljömässigt (Environmental).

- Utgångspunkten har varit att studera det mänskliga beteendet inom varje perspektiv och vad det drivs av. Resultatet ger oss en idé om framtiden och en chans att välja väg, säger Lars Appelqvist.

Podden består av ett inledande avsnitt, samt ett för var och ett av de sex perspektiven. I varje avsnitt presenterar Löfbergs tre huvudtrender som man identifierat. Allt som allt handlar det om 18 trender som kommer att påverka samhället i stort.

- För vår del handlar det bland annat om att låta syfte och värderingar styra våra beslut, inte regler och policies. Den politiska utvecklingen talar för att vi behöver ta ställning i frågor vi tror på och vill förändra på ett tydligare sätt, och den sociala att vår roll blir att bygga relationer och möjliggöra möten mellan människor i större utsträckning, säger Lars Appelqvist.

The Future Starts Here finns där poddar finns, bland annat på AcastPodcaster och Podbean.

Lars Appelqvist, vd, Löfbergs, lars.appelqvist@lofbergs.se, tfn. 054-14 01 29
Sofia Svahn, kommunikationsdirektör, Löfbergs, sofia.svahn@lofbergs.se, tfn. 054-14 01 10

The Future Starts Here i korthet

En podd om framtiden bortom år 2030. Podden baseras på en framtidsspaning som Löfbergs jobbat med i två år. Här har Löfbergs använt sig av PESTLE, en analysmodell utformad för att förstå långsiktiga trender i samhället. Analysen bygger på sex perspektiv, och för varje perspektiv har Löfbergs identifierat tre huvudtrender.

Politiskt

• Från sakfrågor till ideologi
  • Från lokal till global
  • Från stängd till transparent