​Löfbergs prisas för sitt hållbarhetsarbete

​Löfbergs prisas för sitt hållbarhetsarbete

Löfbergs fortsätter att uppmärksammas för sitt hållbarhetsarbete. Den här gången är det Scandic Hotels som delar ut sitt hållbarhetspris till det familjeägda kafferosteriet. Löfbergs hållbarhetsdirektör Eva Eriksson tog emot Scandics Hållbarhetspris 2018 på en ceremoni i Stockholm.

- Oerhört hedrande såklart! Vi vill vara en ansvarsfull leverantörer som hjälper våra kunder att nå sina hållbarhetsmål. Utmärkelsen är ett bevis på att Scandic värdesätter vårt arbete, det betyder mycket för oss, säger Eva Eriksson.

Löfbergs och Scandic har jobbat tillsammans i snart 20 år, och hållbarhetsaspekten har funnits med lika länge. Tillsammans var man tidiga att erbjuda ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe, men samarbetet har även handlat om andra delar, som till exempel klimatsmarta förpackningar. 2017 tog Löfbergs och Scandic fram en växtbaserad, klimatneutral kaffeförpackning till största del gjord på sockerrör.

- Vår och Scandics relation är ett bra exempel på där kund och leverantör utvecklas tillsammans. Så har det sett ut under alla år vi jobbat ihop. Det har varit bra för oss båda, kaffeodlare runtom i världen och för miljön, säger Eva Eriksson.

Historisk vinnare
Scandics hållbarhetspris delas ut till en leverantör eller samarbetspartner med framträdande, tydligt, mätbart och uttalat hållbarhetsarbete. Priset är nyinrättat och därför är Löfbergs en historisk vinnare, med motiveringen:

”Den goda smaken har kafferosteriet Löfbergs jobbat med sedan 1906. Att ta ansvar för människor och miljö har varit naturligt lika länge. Löfbergs hållbarhetsarbete spänner över hela värdekedjan – från böna till kopp. Med konkreta hållbarhetsmål – ekonomiskt, miljömässigt och socialt – och ofta som en pionjär och föregångare driver Löfbergs på för en mer hållbar värld.”

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med 16 000 medarbetare och ett nätverk av närmare 280 hotell fördelat på cirka 55 000 hotellrum i drift eller under utveckling. Ett ansvarsfullt företagande är en del av Scandics DNA.

Löfbergs grundades 1906 och är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 340 anställda och omsätter 1,9 miljarder kronor. Löfbergs rostar kaffe i Sverige, Norge, Danmark och Lettland, och har även bolag i England och Kanada. Huvudkontoret ligger i Karlstad. Löfbergs är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe, och äger även te-varumärket Kobbs. www.lofbergs.se