Löfbergs renodlar i Storbritannien – säljer varumärket Percol

Löfbergs renodlar i Storbritannien – säljer varumärket Percol

Kafferosteriet Löfbergs säljer det brittiska varumärket Percol till Indienbaserade Continental Coffee. Affären innebär att Löfbergs kommer att fokusera fullt ut på det egna varumärket i Storbritannien.

- Ett strategisk beslut som gör att vi kan lägga all kraft på att stärka och utveckla varumärket Löfbergs i Storbritannien, en marknad där kaffekonsumtionen fortfarande ökar, säger Anders Fredriksson.

Coffee Continental grundades 1994 och är Indiens största snabbkaffetillverkare. Företaget levererar kaffe till över 90 länder vilket gör att dom har goda möjligheter att utveckla Percol på ett bra sätt.

Positiv respons för Löfbergs
Löfbergs etablerade sig i Storbritannien 2011, då med fokus på hotell, restauranger och kaféer. 2013 förvärvades varumärket Percol vilket innebar att Löfbergs etablerade sig i den brittiska dagligvaruhandeln. Nu kommer Löfbergs fokusera på det egna varumärket även inom detta segment.

- Förra året började Tesco som är landets största dagligvarukedja sälja Löfbergs i sina butiker. Responsen har varit väldigt positiv, och det gör att vi har goda möjligheter att fortsätta växa med varumärket Löfbergs i Storbritannien, säger Anders Fredriksson.

Löfbergs grundades 1906 i Karlstad och är idag ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. 1993 började företaget exportera kaffe, och idag säljs varannan kopp utanför Sverige.

För mer information, kontakta:
Anders Thorén, kommunikationschef, tfn. 0703-55 64 22, anders.thoren@lofbergs.se