Nordic Choice Hotels väljer Löfbergs – igen

Nordic Choice Hotels väljer Löfbergs – igen

Det började 2002, nu är det klart att Nordic Choice Hotels fortsätter att servera hållbart certifierat kaffe från Löfbergs. Det nya avtalet sträcker sig över två år och omfattar 120 hotell i Sverige och Finland. Löfbergs levererar även kaffe till Nordic Choice Hotels i Norge.

- Med Löfbergs hjälp kan vi servera gott, ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe till våra gäster. Dessutom får vi ett väldigt bra stöd i vårt kvalitets- och hållbarhetsarbete, säger Anders Jonsson, inköpschef på Nordic Choice Hotels.

- Vi är naturligtvis glada över det förtroende som Nordic Choice Hotels visat ända sedan 2002 när vårt samarbete inleddes. Det är ett kvitto på att Löfbergs fokus på den goda smaken i kombination med ett ansvarsfullt hållbarhetsarbete uppskattas på marknaden, säger Stefan Ekdahl, Head of Out of Home på Löfbergs.

Hållbara affärer
Både kvalitet och hållbarhet är viktiga aspekter i samarbetet. För att säkerställa den goda smaken gör Löfbergs kontinuerliga kvalitetskontroller på alla Nordic Choices Hotels enheter. På hållbarhetsområdet handlar det både om utvecklingsprojekt i odlarländer och att synliggöra effekterna av att Nordic Choice Hotels serverar ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe.

- Med hjälp av Löfbergs kan vi ge konkreta exempel på hur vi bidrar till en mer hållbar utveckling tillsammans med våra gäster. Det stärker vår relation och skapar förutsättningar för mer hållbara affärer, säger Anders Jonsson på Nordic Choice Hotels.

För att synliggöra effekterna har Löfbergs utvecklat ett hållbarhetskvitto som visar vad inköpen bidrar med i miljö- och sociala hänseenden när man köper kaffe från certifierade odlingar.

- Nordic Choice Hotels bidrar till att kaffeböndernas och kooperativens intäkter ökar med 3,7 miljoner kronor om året och att en yta motsvarande 470 fotbollsplaner ställts om till ekologisk produktion, säger Stefan Ekdahl på Löfbergs.

Kategorier

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi omsätter två miljarder kronor och är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe, Percol och Kobbs.