Sätt extra mycket smak på sommaren samtidigt som du minskar kaffesvinnet! Kafferosteriet Löfbergs bjuder på fem tips.

Minska kaffesvinnet i sommar - fem smarta sätt att använda överblivet kaffe

Sommartider är kaffetider, och särskilt på sommaren är det lätt att det blir kaffe över i hemmet eller sommarstugan.

- Genom att använda överblivet kaffe sparar du pengar samtidigt som du undviker onödigt slöseri med jordens resurser. På köpet kan du njuta av nya och kreativa smakupplevelser i sommar, säger Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs.

Mycket av kaffet hälls ut – helt i onödan. Visste du att kaffe är en utmärkt smakgivare till köttmarinaden eller ett saftigt matbröd? Här är fem enkla tips från kafferosteriet Löfbergs på hur du kan använda det överblivna kaffet och ge det nytt liv.

1. Frys ner och gör iskaffe
    I stället för att kasta överblivet kaffe, frys in det som iskuber. Använd sedan för att ge en extra kick till dina sommardrycker, eller för att göra uppfriskande iskaffe på nolltid.

Gör så här: Lägg iskuber gjorda på överblivet kaffe i ett glas och fyll på med mjölk. Klart!

2. Gör en kaffesmoothie
    Använd överblivet kaffe som en del av en läcker och uppfriskande smoothie. Mixa kaffe med frukt, mjölk eller yoghurt och fyll på med is så har du en perfekt sommardrink. Kaffet ger en spännande twist till din vanliga smoothie och ger extra energi.

Gör så här: Blanda 1 dl överblivet kaffe, 1 dl frysta blåbär, 1 dl mjölk, is och chiafrön i en mixer och häll sedan upp i höga glas.

3. Marinera kött
    Kaffe ger en fantastisk smak i marinader. Blanda det överblivna kaffet med dina favoritkryddor, lite olja och marinera köttet inför grillfesten. Du kommer bli förvånad över den läckra smaken!

Gör så här: Blanda 1 dl överblivet kaffe, ½ dl olivolja och valfria kryddor. Marinera i 30 minuter.

4. Baka ett saftigt matbröd
    Att baka bröd med överblivet kaffe är ett perfekt och gott sätt att minska kaffesvinnet. Servera med smör och en smarrig marmelad!

Gör så här: Smält 100 gram smör och häll på 5 dl överblivet kaffe. Värm till fingervarmt. Smula ner 50 g jäst och rör ihop. Tillsätt 3 msk sirap, salt, 4 dl vetemjölet och 10 dl rågsikt (pö om pö) och jobba ihop till en smidig deg. Lägg över en bakduk och låt jäsa i 30 minuter. Dela i två delar och låt jäsa i 30 minuter till. Grädda sedan i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter.

5. Ge näring åt dina växter
    Kaffe innehåller näring som växter älskar. Blanda överblivet kaffe med vatten och använd som gödningsmedel för att ge dina växter extra energi under sommarmånaderna.

Gör så här: En del kallt kaffe och tre delar vatten ger en perfekt blandning för växter både inomhus och ute.

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi omsätter två miljarder kronor och är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.