Stockholmsstudenterna dricker tre gånger mer caffè latte

Idag släpps en undersökning om svenska studenters kaffevanor. Undersökningen genomfördes av Lycknis på uppdrag av Löfbergs Lila i december 2004. Den visar att de svenska studenternas kaffevanor varierar ganska mycket mellan olika studieorter i landet. De som studerar i Stockholm dricker tre gånger mer latte än genomsnittsstudenten. Kaffe och studier hör ihop. Kaffe bidrar till att skärpa koncentrationsförmågan och förlänger uthålligheten under pluggperioder och tentor. Kaffe är också ett sätt att umgås. Den nya undersökningen visar att nästan hälften av alla studenter dricker kaffe dagligen. De flesta dricker upp till tre koppar om dagen och de gör det för att de tycker att det är gott procent, och för att det piggar upp. Allra mest dricker Skånestudenterna men skillnaderna i landet är inte så stora. Det är också i södra Sverige som de flesta studenterna pluggar, som inte dricker kaffe alls. Oftast dricker studenterna kaffe på förmiddagen och eftermiddagen. Ungefär hälften dricker kaffe till frukost och i samband med lunchen. I södra Sverige har man senare kaffevanor. Där dricker dubbelt så många kaffe i samband med middagen eller senare på kvällen, som genomsnittet. Bryggkaffe eller latte? Hälften av studenterna i Sverige föredrar hederligt bryggkaffe, en fjärdedel föredrar caffè latte. Som kanske väntat, är det stockholmsstudenterna som dricker mest caffè latte. De dricker tre gånger mer latte än genomsnittsstudenten medan Skånestudenterna dricker dubbelt så mycket bryggkaffe som stockholmarna. Cappuccino är inte så populärt bland studenterna. Mest dricker Skånestudenterna som också dricker mest espresso. 14 procent av norrlandsstudenterna föredrar kokkaffe medan bara dryga tre procent i Stockholm och en procent i Göteborg helst väljer kokkaffe Stockholmarna fikar hemma Trots det stora utbudet av caféer i Stockholm är det studenterna där som oftast dricker sitt kaffe hemma. Göteborgarna dricker kaffe på café dubbelt så ofta. Kaffe är nyttigt De som dricker mest kaffe är också de som tror mest på till kaffets positiva egenskaper. Göteborgarna är mest skeptiska. Tyvärr är det närmare 43 procent som tror att kaffe är ganska eller mycket onyttigt. Idag vet vi att kaffe har många positiva effekter på hälsan. Det förebygger både diabetes typ 2, parkinsons sjukdom och flera leversjukdomar. Kaffe innehåller fyra gånger så mycket antioxidanter som grönt te. Kaffe ökar också både den psykiska och fysiska prestationsförmågan. Viktiga egenskaper som kan hjälpa en student till bättre resultat. För mer information, kontakta: Eva Eriksson, kvalitetsansvarig på Löfbergs Lila, tel 070 - 27 79 960 eller Kathrine Löfberg, marknadschef på Löfbergs Lila, tel 0706 - 65 97 39. Undersökningen genomfördes i december 2004 av Lycknis på ett slumpmässigt urval studenter vid svenska universitet och högskolor. 50 procent av respondenterna är 24 år eller yngre, fler kvinnor än män deltog i undersökningen. Löfbergs Lila har ett av Europas modernaste kafferosterier och är det största svenskägda kaffeföretaget. Företaget omsätter 800 miljoner kronor och har 150 anställda. Huvudkontor och rosteri ligger i Karlstad. Företaget grundades 1906 och är fortfarande familjeägt. Löfbergs Lila engagerar sig mycket i frågor kring miljö och social rättvisa. Löfbergs Lila har det största sortimentet av KRAV-märkta och Rättvisemärkta produkter av alla kaffeföretag i Sverige. Försäljningen utanför landet ökar stadigt. www.lofbergslila.se