Foto: Pixabay

Nyhetsbrev Maj 2024

Nu har vi fullt fokus på sommarens och höstens aktiviteter, där vi vänder oss främst till er producenter. Vi startar redan den 3 juni, då vi tillsammans med Länsstyrelsen bjuder in till ett informationsmöte om de investeringsstöd som finns att söka. Den 18-19 september är det dags för Sveriges största restaurang- och cafémässa (FFCR). Har du inte bokat din plats så missa inte detta! Denna mässa genomförs under Turistrådet Västsverige och vårt gemensamma varumärke: ”Smaka på Västsverige”. Ett evenemang där Lokalproducerat i Väst står för monterkostnaden. Mer info och länkar hittar du lägre ner i vårt nyhetsbrev.

SM i Mathantverk kommer äga rum den 19-20 september i Växjö. Tävlingen är ett öppet SM vilket innebär att mathantverksföretag från hela Norden kan tävla med sina produkter. Scrolla ner för mer info. Givetvis kommer vi hålla er uppdaterade om detta på våra sociala medier.

Nu är det beslutat att Stortinget kommer äga rum den 14 oktober i Vara Konserthus "Black Box". Boka in dagen redan nu i din almanacka. Det kommer ges möjlighet till nätverkande, spännande seminarier, nya bekantskaper och glada återseenden.

Detta är bara ett axplock av vad som kommer att ske framöver som gynnar er producenter, så håll koll på våra sociala medier och läs våra mailutskick så du inte missar någonting!

Givetvis gör vi inte avkall på vår rådgivning. Behöver du stöd kring olika frågor så tveka inte att höra av dig - vi ser fram emot att hjälpa dig på bästa sätt!

Inbjudan till dig producent:

Påminnelse FFCR mässa

Du har fortfarande möjlighet att delta på FFCR i Göteborg 18-19 september.

Som utställare kommer du ha möjlighet att knyta kontakter med beslutsfattare inom hela HORECA-branschen. Vill du arbeta mot hotell, restaurang, café, servicebutiker, eventparker, snabbmatsrestauranger eller offentlig sektor? Då är det denna mässa du ska närvara på. Det är ett helt unikt tillfälle där Västsveriges branschfolk möts och knyter nya kontakter.

Anmäl dig idag! Anmälan är bindande men du kan avanmäla dig fram till 18 augusti utan kostnad.

Länk till anmälan

(Foto: FFCR)

Information - Samverkansprojektet kring ursprungsmärkta livsmedel:

Lokalproducerat i Väst ska prata ursprungsmärkt mat under Almedalsveckan i juni

I samverkansprojektet kring ursprungsmärkta livsmedel arbetar Lokalproducerat i Väst med Nifa Värmland, Smaka på Västmanland, Östgötamat och Vreta kluster för att ta fram affärsmodeller för aktörer inom den småskaliga livsmedelsindustrin i Sverige. Genom att medverka på Almedalen kommer vi lyfta värdet av lokal mat och dess ursprung samt ges möjlighet till dialog kring självförsörjningsgrad, livsmedels ursprung och livsmedelsproducenters förmåga att växla upp till ekonomiskt hållbara affärsmodeller. Dessutom kommer det ges möjlighet att diskutera den kommande Livsmedelsstrategin utifrån ett producentorganisationsperspektiv.

Vi ser verkligen fram emot att sprida kunskap och få intressanta diskussioner på plats!

(Foto: Pixabay)

Save the date!!

Storting 2024

Vi kommer i år att hålla vårt Storting på Vara Konserthus "Black Box" den 14 oktober.

Som ansluten till LPIV har du första tjing!

Mer info kommer längre fram!

Inbjudan till dig som medlem

Informationsmöte gällande investeringsstöd

Lokalproducerat i Väst och Länsstyrelsen Västra Götaland välkomnar dig som vill veta mer om "Investeringsstöd för förädling och diversifiering".

För att du som vill ansöka om stöd ska ha rätt förutsättningar har Länsstyrelsen Västra Götaland och Lokalproducerat i Väst en informationsträff där du får nödvändig och viktig information.

Datum: 2024-06-03
Tid: 10:00, 11:00, 13:00
Plats: Lokalproducerat i Väst, Heljevedsvägen 4, Vara

SM i Mathantverk

Svenska mästerskapen i Mathantverk 2024 i Växjö

Den 19–20 september i Växjö avgörs årets SM i Mathantverk. Tävlingen arrangeras av Eldrimner, som är nationellt resurscentrum för mathantverk. När det gäller årets tävling samarbetar Eldrimner med Växjö & Co, som är ett kommunalt bolag som verkar för att stärka besöksnäringen i Växjö.

För tio år sedan, 2014, hölls SM i Mathantverk i Växjö senast och 2024 är det dags igen.

–Tävlingen är ett tillfälle för producenterna att dels mötas och utbyta erfarenheter, dels att förfina sina produkter och få ut dem på nya marknader. De här företagen behövs, mathantverket är en bransch som är helt central för att vi ska ha en stark och tålig livsmedelsförsörjning i Sverige, säger Aleksandra Ahlgren, som arbetar på Eldrimner och är tävlingsledare för SM i Mathantverk.

Tävlingen anordnas i samband med MAT2024 – en mötesplats för producenter och besökare med fokus på närproducerad mat och hållbara måltider. Genom åren har evenemanget utvecklats och innehåller idag en matmarknad och kunskapsdagar i centrala Växjö samt en regional matrunda. 2023 lockade MAT 35 000 besökare.
– Vi ser fram emot att välkomna tävlingen och landets mathantverkare till Växjö. Här har intresset för mat växt sig stort tack vare föregångare inom restaurangbranschen, modiga producenter och årliga MAT. Genom SM i Mathantverk stärker vi Matstaden Växjö och får möjlighet att lyfta hållbar livsmedelsförsörjning på ett spännande sätt! Vi ser fram emot att ta del av intressanta produkter, stifta bekantskap med många mathantverksföretag och tillsammans sprida kunskap om dess betydelse, säger Frida Göransson, projektledare på Växjö & Co.

Tävlingen är ett öppet SM vilket innebär att mathantverksföretag från hela Norden kan tävla med sina produkter. Runt 500 bidrag från mathantverksföretag i hela landet brukar delta i SM i Mathantverk. De bedöms av kunniga och intresserade jurygrupper i ungefär 50 olika klasser indelade i kategorierna mejeri, bageri, charkuteri, hantverksdryck, fiskförädling samt bär-, frukt- och grönsaksförädling. Anmälan till tävlingen öppnar i början av sommaren.

För mer information kontakta:

Aleksandra Ahlgren: 010-225 33 57, aleksandra@eldrimner.com

Källa: https://www.eldrimner.com/

Ny medlem: "Hallå där - Elins Kök"

Välkommen till LPiV Elins Kök på Billingen!

Berätta lite kortfattat om din verksamhet:
Tack! Jag driver ett litet cateringföretag med god hemlagad mat med en rolig twist. Jag vill att man ska få en kul upplevelse av att äta min mat och att återupptäcka råvaror man annars inte håller så högt. Jag vill också fokusera på att vara så klimatneutral som möjligt. Det är viktigt för mig att använda jordens resurser på ett klokt sätt.

Vilken är din vision?
Att vara en inspiratör och att laga mat som inte tar död på vårt klimat.

Vilka utmaningar ser du i din bransch?
Att nå ut och att komma fram med rätt budskap. Catering är en svår bransch men ganska ensidig så jag ser en möjlighet att våga vara grön och våga sticka ut med smaskiga vegetariska och veganska alternativ, även om jag gärna slänger med en korv eller två. Jag älskar Prästekvarnas handgjorda korv! Det är nog där min utmaning ligger – att ge mig i kast med en ganska traditionell bransch och sticka ut hakan och att kunna kombinera det gröna med det röda.

En önskan du vill skicka med till vårt nätverk..
Jag vill jättegärna komma i kontakt med andra producenter i nätverket och ser även gärna samverkan med personer som arbetar med event.

Tack Elin!

Omvärldsbevakning Livsmedelsverket:

Stresstesta din verksamhet – då vet du vad du behöver åtgärda

Klarar ditt företag att fortsätta att leverera om det blir kraftiga störningar i samhället, i värsta fall krig? Livsmedelsverket har tagit fram ett övningsunderlag där du kan stresstesta din verksamhet – stor som liten.

Nästa nyhetsbrev publiceras i mitten av juni 2024