Radhusen får altaner och trädgårdar som vetter åt olika väderstreck.

Lyckos planerar nya radhus och lägenheter i idylliska Simrishamn

Lyckos planerar för ett nytt bostadskvarter med både radhus och lägenheter i Simrishamn. Här får de boende ett bekvämt boende med gångavstånd till både havet och Simrishamns centrum.

Bostäderna kommer att byggas i Simrislund, intill uppvuxna villakvarter och samtidigt naturnära. Nybyggnadsprojektet innehåller totalt 20 radhus och 44 lägenheter i flerbostadshus, samtliga signerade Wingårdhs Arkitektkontor.

- Vi har planerat ett bostadsområde med människan i fokus, med naturliga mötesplatser som bidrar till mer sociala kontakter med grannarna. I mitten finns en samlingsplats, det vi kallar hjärtat i kvarteret. Runt hjärtat har vi placerat huskroppar i solfjäderform för att få in mycket ljus, och samtidigt bryta av för att skapa intressanta siktlinjer och undvika vind, säger Joakim Lyth, Wingårdhs Arkitektkontor.

De nya bostäderna blir Svanenmärkta. Det innebär att de genererar mindre miljöpåverkan, är mer hälsosamma att bo i och har låg energi- och vattenförbrukning. Fasaderna är i trä och målas varmt röda som skapar en ombonad känsla i bostadsområdet.

Radhusen kommer att byggas i två storlekar; ett större på 118 kvadratmeter och ett mindre på 110 kvadratmeter. De byggs i två plan och är ljusa och rymliga med öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Planlösningen i det större husets ovanvåning är flexibel; kunderna kan välja mellan tre eller fyra sovrum utöver allrum och badrum.

- Vi kommer att starta försäljningen av den första etappen, radhusen, efter sommaren. Vi har redan märkt att det finns ett stort intresse för nybyggda bostäder i Simrishamn, så det ser lovande ut, säger Anders Larsson, vd.

Flerbostadshusen med lägenheterna planeras i två plan, med lägenhetsstorlekar mellan 1 och 4 rum och kök. Bostäderna i bottenplan får egen altan medan bostäderna på plan 1 förses med en stor balkong, utöver entrébalkongen. Alla lägenheterna blir genomgående med stora ljusinsläpp genom generösa fönsterpartier. Samtliga förses också med golvvärme som ger en skön komfort och bättre möblerbarhet.

Lyckos  utvecklar väldesignade bostäder för människor med vanliga inkomster. Projektportföljen omfattar drygt 1 500 nya bostads- och hyresrätter i Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Lund, Kävlinge, Malmö, Ystad, Simrishamn, Halmstad, Österåker och Uppsala. Lyckos grundades 2017 och har huvudkontor i Helsingborg.

Lyckos ingår i Granitor  är en svensk koncern som är verksam inom fastighetsutveckling och förvaltning, entreprenad, konsult och service samt tillväxtinvesteringar i utvecklingsbolag. Här jobbar 4400 samhälls- och industriutvecklare och omsättningen under 2020 var 7,5 miljarder kronor. Den 12 januari 2022 bytte vi namn från Midroc till Granitor. I över 25 år har vi, tillsammans med kunder och partners, utvecklat hållbara lösningar för samhälle och industri. Vår ambition är att bidra till en bättre framtid – både idag och för kommande generationer.