Lyckos radhus Vinkeln har skyddade uteplatser.

Naturnära är bostadssökares drömläge

Var vill vi bo? Var finns drömbostaden? Lyckos har genomfört en undersökning tillsammans med Hemnet som visar att många vill bo på en naturnära plats eller nära ett grönområde.

När respondenterna i undersökningen med egna ord får beskriva ett bostadsområde som passar deras sätt att leva uttrycker 35 % att de vill bo naturnära eller vid ett grönområde. 34 % anger att de vill bo lugnt, mysigt, tryggt och harmoniskt. På tredje plats finns säkerhet och trygghet med 29 %.

Respondenterna i undersökningen representerar ett tvärsnitt av besökarna på Hemnet, med en jämn fördelning mellan stad och landsbygd, olika åldrar och kön.

- Resultatet visar tydligt att många föredrar ett boende på en naturnära, lugn och säker plats, säger Anders Larsson, vd på Lyckos. På Lyckos tror vi att coronapandemin och den allmänna känslan av större otrygghet i samhället kommer att påskynda en utveckling som innebär att allt fler, framför allt barnfamiljer, kommer att söka sig till lugnare lägen eller flytta till kranskommuner runt de större städerna. Det blir de mindre städernas revival!

Undersökningen visar också att de vill ha närhet till kollektivtrafik. På frågan om vad som är mest betydelsefullt att ha inom en radie på en kilometer från bostaden nämns grönområde på första plats (79 %), lokal kollektivtrafik på andra plats (60 %) och därefter goda möjligheter att cykla (48 %).

- Vi vet inte hur de som söker ny bostad resonerar, men resultatet skulle kunna tyda på att många vill kunna transportera sig på ett hållbart sätt, med kollektivtrafik eller på cykel, säger Anders Larsson. Vi ser det som väldigt positivt, eftersom vi på Lyckos strävar efter att bidra till ett mer hållbart boende. Många av våra bostäder utvecklas på lägen där det finns kollektivtrafik. De är också miljömärkta enligt Svanen, och vi vill också stimulera till mer samvaro i bostadsområdena genom att utforma gemensamma platser, som till exempel grillplatser, lekplatser och allmänna ytor.

Om Lyckos undersökning på Hemnet

Undersökningen på Hemnet genomfördes på uppdrag av Lyckos under 2020. Se bilaga för mer fakta om undersökningen.