Våra tankar kring lynes 2.0

Våra tankar kring lynes 2.0

Förra veckan lanserade vi lynes 2.0 och precis som vår CPO, Johan Åberg, sa "Nu är det dags att innovera!"

Men innan vi dyker in där passade vi på att reflektera över resan hit. Året är 2019 och vi fattar beslutet om att bygga en egen plattform, en tjänst som ska bli navet för all företagskommunikation.

Ett utvecklingsrace

Att konkurrera med plattformar som funnits i 15-20 år är givetvis ingen enkel uppgift, men det var heller inget som skrämde oss. Vi såg chansen att positionera oss på marknaden som en utmanare redo att förändra en långsamtgående bransch.

Vår vision var att erbjuda en hub för all kommunikation och när pandemin slog till blev lynes snabbt våra kunders digitala HQ. All kommunikation strömmade igenom appen; chattkanaler organiserades efter avdelningsstrukturer, telefonkonferenser blev videomöte och samtal från svarsgrupper fördelades effektivt ut till agenterna.

4 år senare

4 år efter första spadtaget (eller kodraden) har vi inte bara utvecklat ikapp branschen utan även sprungit om andra plattformar, det kanske låter kaxigt – men kom ihåg att liknande saker har gjorts förut. I närtid kan vi se hur snabbt ChatGPT kom in och förändrade flera brancher.

På den, ganska korta, tiden har vi vunnit kundernas förtroende med en användarvänlig app, integrerat stora operatörer så som Telia, Tele2, Telenor och Tre i vår plattform samt lanserat våra egna abonnemang för att ge våra kunder en ganska unik frihet att behålla lösningen och erbjuda möjligheten att byta operatör vid behov.

Framgångsfaktorer? Frågar du oss kokas det ner i modern skalbar teknik, agila arbetssätt och engagerad personal.

2.0 och nyheter

Tillbaka till nutid och lynes 2.0; nu introducerar vi funktioner som avancerad samtalsanalys, Entra ID-synk, wallboard, interaktiva notifikationer för när kollegor blir tillgängliga, retur av misslyckade kopplingar som VIP-samtal och mycket mer.

På tal om interaktiva notifikationer för när kollegor blir tillgängliga har det redan nu blivit en intern favorit, för vi alla har den där kollegan som alltid pratar i telefon.

Vårt mål är att förenkla slutanvändarens arbetsflöden med smarta telefoni-relaterade funktioner och på så sätt skapa hållbara och kostnadseffektiva arbetssätt.

Innovation och framtid

Fullt medveten om att det här låter precis lagom fluffigt, men du kan inte förvänta dig något annat från en marknadsavdelning.

I och med 2.0 fortsätter vi att jobba för att eliminera manuella och tidskrävande steg för slutanvändaren genom att låta appen göra ‘the heavy lifting’. Fokus ligger på att fortsätta nyttja AI-teknik för analys, insikter och automatisering.

Vi har nu passerat punkten där vi enbart utvecklar grundläggande telekomfunktioner – vi ska innovera, vi ska vara mer än en tjänst, vi ska vara en partner i våra användares framgång.