Ny rapport – Svårare att flytta trots lägre priser

Ny rapport – Svårare att flytta trots lägre priser

Under 2022 sjönk bostadspriserna brett. Samtidigt steg boendeutgifter och levnadsomkostnader dramatiskt för många hushåll. Därför har det, trots generellt lägre bostadspriser, blivit betydligt svårare för många hushåll att flytta. Det visar Mäklarsamfundets nya rapport ”Prisfall och köpkraft på bostadsmarknaden – Ger prisfallet lägre trösklar in på bostadsmarknaden?”.

- Det har hävdats att boprisfallet under 2022 har gjort det enklare för yngre hushåll att ta sig in på bostadsmarknaden. Vi ville undersöka om det stämde. Svaret är tyvärr nej. Eftersom prisnedgången sammanföll med kraftigt ökade boendeutgifter och levnadsomkostnader har det blivit betydligt svårare att byta bostad för breda grupper, säger André Nilsson, bostadspolitisk expert på Mäklarsamfundet.

På uppdrag av Mäklarsamfundet har analysföretaget Evidens undersökt fyra exempelhushåll på åtta olika orter. Möjligheten att köpa bostad handlar inte bara om att klara bankens formella kreditprövning. Det är också en fråga om vilka boendeutgifter hushållen är beredda att bära i relation till övrig konsumtion och sparande. När hänsyn tas till hushållens historiskt mycket starka preferens för stabila boendeutgifter som del av disponibel inkomst visar analysen att samtliga exempelhushåll idag har sämre möjligheter att efterfråga en bostad än jämfört med 2021.

• Av de unga par 30 till 34 år som 2021 kunde köpa en trea i Stockholms lågprissegment (den fjärdedel av lägenheterna som har lägst pris) är det nu två femtedelar som inte längre har samma möjlig­heter.
  • I Göteborg är det tre av fem av de unga par som hade råd att flytta till en medeltrea 2021 som inte har samma möjligheter i dag.
  • Bland unga förstagångsköpare, och unga familjebildare som behöver större bostad, har antalet som har möjlighet att köpa en bostad minskat med 10–40 procent i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro, Karlstad, Linköping, Uppsala och Umeå.

- Om inte ansvariga politiker kan blåsa nytt liv i rörligheten på bostadsmarknaden riskerar vi att svika en hel generations drömmar om att bilda familj, flytta hemifrån och kunna tacka ja till jobb. Regeringen är tydlig i sin intention att fler ska kunna äga sin bostad. Nu mer än någonsin krävs reformer för att det ska bli verklighet, kommenterar André Nilsson.

Ta del av rapporten här.

André Nilsson, Bostadspolitisk expert Mäklarsamfundet

andre.nilsson@maklarsamfundet.se

Joakim Lusensky, Analys- och Kommunikationschef Mäklarsamfundet

Köpkraftig efterfrågan jämfört 2021 med 2023, givet konstant boendeutgiftsandel om 24 procent för ensamboende, 17 procent för sammanboende. Andelar hushåll som har möjlighet att köpa en bostad idag jämfört med 2021? Första kvartilens priser.
    Marknad Ensamboende 20–24 år som efterfrågar 1 RoK Ensamboende 25–29 år som efterfrågar 2 RoK Sammanboende 30–34 år som efterfrågar 3 RoK Sammanboende 30–34 år med två barn som efterfrågar småhus
    Göteborg -15% -13% -29% -8%
    Karlstad -10% -14% -11% -30%