Så påverkar äldres flyttar samhällsekonomin

Så påverkar äldres flyttar samhällsekonomin

I en ny rapport har Mäklarsamfundet undersökt effekter på total konsumtion, BNP och skatteintäkter om fler villaboende seniorhushåll säljer villan. En flytt från villan frigör inte bara ett stort kapital för hushållet. Över tid blir även de samhällsekonomiska effekterna stora.

Ökad rörlighet i villabeståndet gör det enklare för fler barnfamiljer att förverkliga villadrömmen, men det frigör också kapital för hushållet som säljer. Kapital som kan användas för att öka konsumtionsutrymmet och dryga ut en ibland mager pension. I en ny rapport har Mäklarsamfundet undersökt de samhällsekonomiska effekterna om fler villaboende hushåll 65 år eller äldre säljer villan. I rapporten analyseras två scenarier. Samhällsekonomiska effekter om flyttfrekvensen i gruppen villaboende seniorer ökar med en procentenhet och om flyttfrekvensen ökar med sex procentenheter. Juni Strategi och Analys AB har anlitats för beräkningarna i rapporten.

– De positiva effekterna av ökad rörlighet är idag grundligt utredda. De samhällsekonomiska effekterna av fler flyttar är däremot inte lika utforskat. Åtgärder för att stimulera rörligheten behövs. Vi hoppas att vår rapport bidrar till en bättre förståelse också av de samhällsekonomiska vinsterna av ökad rörlighet, säger Joakim Lusensky, Analys- och Kommunikationschef Mäklarsamfundet.

Beroende på flyttfrekvens skulle konsumtionen sett över tio år öka i genomsnitt 4,9 till 25.2 miljarder kronor. Den årliga BNP-effekten varierar mellan 5 till 20 miljarder kronor per år. Sett över tio år blir BNP-effekten mellan 49 till 252 miljarder kronor. Rapportens nyckelresultat sammanfattas i tabellen nedan.

Effekt om…

1%-enhet fler 65+ i småhus flyttar

6%-enheter fler 65+ i småhus flyttar

Effekt på den totala konsumtionen, år 1