Ny rapport från Mälardalsrådet: Uppsala i topp tre inom kreativa näringar

Ny rapport från Mälardalsrådet: Uppsala i topp tre inom kreativa näringar

250 politiker, tjänstemän och företagare samlas i dag till Mälartinget i Uppsala för att diskutera hur kreativa näringar, ett område där Sverige är Europaledande och Uppsala ligger på tredje plats i Stockholm-Mälarregionen, ytterligare kan förstärka regionens attraktions- och konkurrenskraft. I dag släpps en ny rapport som belyser regionens dominans på området.

- Kreativa näringar har en viktig funktion att fylla för att ett företags produkter eller tjänster ska synas i dag, när det ofta krävs en ”story” eller en genomtänkt design, säger Heidi Trakowski, projektledare för Kreativa Näringar på Mälardalsrådet.

Mälartinget 2013, som i år hålls i Uppsala, belyser via en ny rapport från Mälardalsrådet att Stockholm-Mälarregionen dominerar i såväl Sverige som i Europa när det gäller antal anställda i den kulturella och kreativa sektorn. En av dagens talare är kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth, som själv var med och presenterade regeringens handlingsplan för dessa branscher för drygt tre år sedan.

Kulturella och kreativa sektorn utgörs t.ex. av arkitekt- och designbyråer, kulturföretag, medieföretag, musikproducenter, programvaru- och datorspelsproducenter och reklambyråer.

I Uppsala län återfinns vart tionde företag i de här branscherna och utgör nästan fyra procent av antalet anställda i länet. Skillnaden mellan antal företag och anställda kan förklaras av den höga andelen egenföretagare. I Uppsala kommun finns drygt 3 000 företag. Sett till omsättning och antal anställda utgör den kulturella och kreativa sektorns andel fyra-fem procent. I en jämförelse mellan regionens alla kommuner är det i Uppsalas kulturella och kreativa sektor som, efter Stockholm och Solna, störst omsättning och antal anställda återfinns.

Det finns också andra värden som den kulturella och kreativa sektorn bidrar med, till exempel för att skapa turism och platsmarknadsföring. För Uppsala konsert- och kongresshus uppgick de turistekonomiska effekterna till totalt 270 miljoner kronor under de första åren, enligt en rapport från 2011.

- Rapporten pekar också på ett samspel mellan olika län och mellan stad och landsbygd. Många talanger och entreprenörer kommer från en mindre stad, men hittar en större stad att verka ifrån. För rena kreatörer är också landsbygd eller mindre städer platsen för själva skapandet, medan handeln eller uppdragen finns i den större staden. Det är därför viktigt att ta ett helhetsgrepp kring dessa frågor, säger Heidi Trakowski.

Mälardalsrådets arbete med den kulturella och kreativa sektorn startade förra året och kommer fortsätta framöver. Tre saker är särskilt viktiga framåt; för det första att främja samspel mellan kultur- och näringslivsperspektiv, för det andra att samarbeta som region – men också att samverka för att underlätta för företagens internationalisering, och för det tredje att arbeta brett med regionens attraktionskraft.

För mer information, kontakta:

Heidi Trakowski, projektledare kreativa näringar, Mälardalsrådet, telefon: 0707-78 27 26, e-post: heidi.trakowski@malardalsradet.se

Maria Nimvik-Stern, tf generalsekreterare Mälardalsrådet, telefon: 0705-48 13 02, e-post: maria.nimvikstern@malardalsradet.se

Mälardalsrådet är en samverkansorganisation för 56 kommuner och fem landsting i Stockholm-Mälarregionen. Vi stärker regionens internationella konkurrens- och attraktionskraft genom att driva processer inom infrastruktur och transporter, kunskaps- och kompetensförsörjning och internationell benchmarking. Mälardalsrådet är en dynamisk mötesplats för politik, näringsliv och akademi i Stockholm-Mälarregionen.