Foto: Urszula Striner

”Öppna Malmö är grunden för vårt eget Eurovisionprogram”

Öppna Malmö är stadens plattform för att lyfta frågor om rasism, inkludering och initiativ som förenar människor. Samma ambition och syfte ligger bakom stadens värdskap för Eurovision Song Contest. När Eurovision kommer hit vill Malmö stad också sätta en hög standard för ett hållbart evenemang.

På trädäcket utanför Malmö Live står nu en ståtlig och färgglad installation och sträcker sig mot den blå himmeln. Den ska symbolisera och kommunicera Malmö stads ambitioner med att vara värdstad för Eurovision Song Contest och samtidigt koppla ihop värdskapet med arbetet för en öppen och inkluderande stad.

–Vi initierade Öppna Malmö inför Malmö internationella forum mot antisemitism 2021. Det har sedan dess fått ett positivt gensvar och har skapat ett brett engagemang. Under åren har ett flera aktiviteter genomförts i samverkan mellan kulturinstitutioner, fria kulturaktörer, skolor och föreningar. Nu använder vi Öppna Malmö som grund för stadens eget program under Eurovisiondagarna, berättar Karin Karlsson som är Malmö stads huvudprojektledare för värdskapet.

För staden är också hållbarhet ett viktigt värde. Installationen ska sätta ljuset på detta, både för evenemanget och för Malmö i stort. Eurovision har ett antal värdeord som ska genomsyra evenemanget som är: celebrate (fira), participate (delta), entertain (underhålla), rediscover (återupptäcka) och sustainable (hållbar).

–Sustainable (hållbar) är ett ord som vi har lagt till och som är viktigt för oss. Ambitionen är att allt vi tar fram ska vara hållbart och kunna återanvändas av staden även efter att Eurovision är över, säger Karin Karlsson.

Installationen är en kombinerad sittyta och ljusgestaltning som det är tänkt att människor ska kunna mötas kring och på och som ska synas både i dagsljus och i mörker. Nina Warnolf är den som har projektlett och designat konceptet.

–Den är skapad utifrån en hållbarhetsaspekt där en stor del av materialet är återvunnet eller kan återanvändas, och bär på Malmöhistoria. Det handlar bland annat om fasadplåt från gamla svävarterminalen och återbrukade fackverkstolpar. När Eurovision är över kommer installationen att kunna återanvändas i andra sammanhang både i sin helhet eller som enstaka element. På ljusdelen sitter en timer som gör att ljuset följer dygnet och sparar på resurserna, berättar Nina Warnolf.

Fakta om installationen

Budskapen på installationen är United by music, united by Malmö, we are one och be sustainable.

Genom att välja merparten återbrukat material har skyltinstallationens klimatpåverkan minimerats genom en besparing av över 3 ton CO2. Dessutom är skyltarna designade för att kunna återanvändas igen. Installationen består bland annat av:

• 101 kg återbrukad fasadplåt från gamla svävarterminalen
  • 42 kg återvunnen akryl
  • 2 x 3 meter återbrukade fackverkstolpar (Malmö stads egna)
  • Återbrukat 1450 kg betongfundament (Malmö stads egna)