Julbelysningen på Gustav Adolfs torg är en del av Malmövintern

Det här är Malmös vinterarrangemang

Flera av Malmö stads uppskattade vinterarrangemang är tillbaka i år - Lucia, Vinter i City, Vinterdröm, Vinterspelen och nyårsfirandet. Vintern inleds den 27 november när Vinter i city invigs med ljuständning, luciakröning och konsert.

Med vacker belysning och med stämningsfulla inslag lyser Vinter i City upp under vår mörkaste årstid. Den traditionsenliga julinvigningen med tändning av julbelysningen på Gustav Adolfs torg sker den 27 november. Årets konferencier är Lena Frisk som kommer lotsa publiken genom eftermiddagen. Programmet börjar klockan 15.00 och julbelysningen tänds kl. 16.00 efter tal av tekniska nämndens ordförande Andreas Schönström, därefter kröns årets Lucia. Det blir även sång med Luciaföljena från både 2020 och 2021 samt konsert med Limhamns Brassband.

Vinter i city kommer synas i fram till 27 december och förutom julbelysningen, så smyckas city med ett antal selfie-spots i form fotoväggar skapade av lokala konstnärer och illustratörer och enhörningen Uni som är tillbaka, i ny glimrande vinterskrud. Dessutom så kommer några av Malmös körer kommer sjunga på olika platser under helgerna i december.

Allt från Lucia till Vinterdröm
Vintern i Malmö är inte som alla andra vintrar, gnistrande snö hör till ovanligheterna, men den bjuder alltid på arrangemang och aktiviteter för alla malmöbor. För att alla enkelt ska kunna hitta och kunna ta del av utbudet av vinterarrangemang ska vi i år samla dessa på samma plats under rubriken Malmövinter!

Luciafirande: 13 december
Den 13 december firas Lucia och då kommer Malmö stads Lucia åka i kortege med häst och vagn från slottet Malmöhus till Stortorget kl. 17.30. Med i kortegen går Malmöflickorna och Eslövs trumkår. Kl. 18.00 blir det konsert från Residensets balkong och landshövdingen håller tal.

Vinterdröm i Folkets Park: 28 november-27 februari
Det populära arrangemanget Vinterdröm i Folkets Park är tillbaka. Även i år bjuds vi in till ett sagolikt vinterlandskap för hela familjen!

Vinterspelen: 29 december-9 januari
Under jullovet går Vinterspelen av stapeln på Stortorget. Vinterspelen är tillbaka för tredje gången och är en spelfestival för barn och unga som under 12 dagar bjuder in till spel av alla dess slag, workshops, streaming, prova-på och mycket annat.

Nyårsfirande: 31 december
Nyår och Barnens nyår firas den 31 december med fyrverkerier vid två olika tillfällen.
Barnens nyår äger rum på Stortorget i anslutning till Vinterspelen och nyårsfyrverkerierna vid tolvslaget skjuts upp från Nyhamnen.

Information om vinterns alla arrangemang uppdateras löpande på malmo.se

Erland Weerasinghe, tel: 070-934 21 66
Enhetschef Arrangemangsenheten, fastighets - och gatukontoret.

Caroline Lundholm, Tel: 070-934 12 15
Enhetschef Besöksanläggningar, fastighets- och gatukontoret.

Pressmeddelandet är utsänt av Maja Goffe, kommunikatör, fastighets- och gatukontoret. Tel: 073-856 84 73

Frågor om julmarknaden hänvisas till Malmö Citysamverkan