Grönt ljus för bostäder i Tygelsjö

Grönt ljus för bostäder i Tygelsjö

Malmö stads tekniska nämnd har godkänt exploateringsavtal och köpeavtal som ger förutsättningar för 320 nya bostäder, främst småhus, ett mindre centrum med torg samt en förskola med sex avdelningar i Tygelsjö. Exploateringsavtalen har tecknats med Midroc och Lantmännen, köpeavtalet med Midroc.

– Utvecklingen av området innebär att gammal industrimark kan tas i anspråk för nybyggnation av bostäder, såväl småhus som flerbostadshus. Eftersom Malmö är i stort behov av nya bostäder är utvecklingen av Tygelsjö angelägen, säger Magnus Norén, Midrocs affärschef.

Detaljplanen för området, dp 5216, gör det möjligt att bygga totalt ca 320 nya bostäder, främst radhus och kedjehus men även ett mindre antal lägenheter i flerfamiljshus. De avtal som tecknats med Midroc respektive Lantmännen och som nu godkänts av Tekniska nämnden är en förutsättning för genomförandet av detaljplanen.

– Många väntar på att få sätta bo i Tygelsjö. Fler småhustomter är efterlängtat, det tillsammans med andra bostäder, skola och service kommer att betyda mycket för området, säger Milan Obradovic, Tekniska nämndens ordförande (S).

Lantmännen utvecklar östra delen av planområdet, vilket innebär att Tygelsjö framöver får ett mindre centrum med torg, livsmedelsaffär och några mindre butiker. Midroc står främst för småhusbebyggelse. Malmö stad behåller byggrätter för ca 16 småhus i västra delen av planområdet samt avsätter mark för en förskola med sex avdelningar och plats för cirka 120 barn.

– I och med den planerade bebyggelsen förstärks bykänslan i Tygelsjö och fler ges chans till ett modernt boende med bra service, mitt i odlingslandskapet men samtidigt nära stan. Midroc och Lantmännen gör detta möjligt och vi är mycket glada över att avtalen nu är i hamn, säger Håkan Thulin, exploateringschef på Malmö stads fastighetskontor.

Fakta:

Förslaget till detaljplan i Tygelsjö, dp 5216, omfattar bland annat fastigheterna Fodret 5 (Midroc), Fodret 19 (Lantmännen) och delar av fastigheten Tygelsjö 17:1 (Malmö stad).

Marköverföring sker genom att Midroc överlåter tre områden om sammanlagt ca 10 400 kvm. Lantmännen överlåter ett markområde om ca 8 000 kvm. Områdena överlåts utan ersättning och ska utgöra allmän plats.

Kostnaderna för utbyggnad av allmän plats inom detaljplaneområdet har beräknats till 39,5 Mkr, varav Midroc svarar för ca 65%, Lantmännen ca 22% och kommunen för ca 13%.

Midroc förvärvar 17 000 kvmmark av kommunens fastighet Tygelsjö 17:1, som ligger inom detaljplaneområdet. Här ska 45 enbostadshus och ca 2 000 kvm BTA, bruttoarea, flerbostadshus uppföras. Köpeskillingen uppgår till 9 637 000 kr.

Kontakt:

Håkan Thulin, exploateringschef, fastighetskontoret, 0709-44 18 81, hakan.thulin@malmo.se

Magnus Norén, affärschef, Midroc Property Development, 010-470 74 44, magnus.noren@midroc.se

Milan Obradovic, ordförande, Malmö stads tekniska nämnd, 0708-41 72 37, milan.obradovic@malmo.se