Lindängen. Fotograf: Apelöga

Rädda Barnen och Röda korset får bidrag för att utveckla Lindängen

Det tvärsektoriella arbete som pågår i Lindängen får ökade resurser av kommunstyrelsen. Syftet är att göra Lindängen till en hälsofrämjande, trygg och aktiv stadsdel.

I enlighet med ansökan från Rädda Barnen och Röda korset om bidrag för att samordna insatser som ska utveckla Lindängen, får organisationerna stöd från kommunstyrelsen för arbetet under 2022.

Det tvärsektoriella arbete som pågår i Lindängen har rötter i Malmö stads tidigare satsningar inom ”områdesprogram”, ”program Lindängen” samt programmet ”Jämlik hälsa”. Syftet är att göra Lindängen till en hälsofrämjande, trygg och aktiv stadsdel.

– Vi har stöttat organisationerna länge för att vi ser att de gör ett otroligt viktigt arbete i bland annat Lindängen, med att skapa trygghet lokalt och aktivera unga. De är dessutom bryggor till andra organisationer och myndigheter som kan stötta upp i bostadsområdet. Att bygga Malmö helt handlar bland annat om att satsa där behoven är som störst, för att bryta segregationen, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

- Det är avgörande att vi stärker det lokala engagemanget för att lyfta socioekonomiskt utsatta områden. Vårt stöd till Rädda Barnens och Röda Korsets arbete är ett viktigt led i vårt arbete för att Malmö ska bli möjligheternas stad för alla Malmöbor, oavsett om man växer upp på Limhamn eller i Lindängen, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

Även om boendesegregationen i Malmö minskade mellan 2015–2019 och staden som helhet blir mindre segregerad, enligt Hållbarhetsrapporten 2020, finns det fortfarande områden som hamnar efter, såsom till exempel Lindängen.

Röda korset menar att socioekonomiskt utsatta områden har stora behov av lokalt engagemang, vilket har varit särskilt tydligt under coronapandemin.

Projektansökan på totalt 912 800 kronor fokuserar på insatser inom tre områden under 2022:

• Hälsa och välbefinnande, bland annat genom idrottsaktiviteter för barn och unga.
  • Engagemang och möjlighet till organisering, bland annat genom mötesplatser.
  • Krisberedskap, förbyggande arbete och omställning under kriser såsom coronapandemin.

Läs mer om Lindängen här: Lindängen - Malmö stad (malmo.se)