Staden speglas i Malmö Lives konst

Staden speglas i Malmö Lives konst

Stadens framväxande landmärke Malmö Live ska utsmyckas utvändigt som invändigt, och efter att en tävling utlysts har en jury korat vinnarna, Cerith Wyn Evan med E=V=E=N=T och Hague Yang med Dispersed Three in Live Conjuction för det inre rummet, samt Eva Hild med skulpturen Rubato - free flow för det yttre. På onsdagen godkände kommunstyrelsen de tre vinnarna.

E=V=E=N=T är ett ljuskonstverk som består av böjda ljusrör och sträcker sig från golv till tak innanför huvudentrén från Dag Hammarskjölds torg medan Dispersed Three in Live Conjuction är en persienninstallation i olika färger innanför husets stora fönsterpartier. Skulpturen Rubato - free flow kommer att placeras på trädäcket framför kongresshallen.

– Malmö Live är stadens nya landmärke som knyter ihop det gamla med det nya, och som med sina kongresser och konserter lockar besökare från när och fjärran till evenemangsstaden Malmö, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Konsten i och kring Malmö Live är nutida samtidigt som den blickar framåt, vilket också är en beskrivning av Malmö, och det bästa är att konsten är tillgänglig för alla och precis som Malmö präglat av öppenhet, säger hon.

– Vi har en mycket hög ambitionsnivå för den inre och yttre miljön på Malmö Live. Här får estetiken rum. Dagens beslut lägger en hög ribba för verksamheten som ska fylla platsen med liv, säger Karolina Skog (MP), kommunalråd med ansvar för framtidens trafik.

Katrin Stjernfeldt Jammeh, 0735-79 97 01

Karolina Skog, 0734-26 44 64