Danska konkurrerande livsmedelskedjor samarbetar för fina fiskar

Danska konkurrerande livsmedelskedjor samarbetar för fina fiskar

Denna vecka genomför danska stormarknader, producenter, danska fiskarnas producentorganisation (DFPO) och Marine Stewardship Council (MSC) en gemensam kampanj där temat är hållbart fiske. Det är första gången någonsin som så många konkurrerande livsmedelskedjor går samman i en gemensam kampanj (1)för att främja hållbart fiske. Från och med idag och en vecka framåt kommer danskarna mötas av kampanjen ”Den blå fisken” i livsmedelsbutiker, tidningar, sociala medier och utomhusreklam över hela landet.

“Detta är en helt fantastiskt nyhet både för fiskarna i havet och för de danska konsumenterna. Aldrig har så många konkurerande livsmedelskedjor gått samman för att genomföra en gemensam MSC- kampanj. Vi har stort förtroende för den danska marknaden och ser stor potential hos danska konsumenter som alltmer, precis som svenskarna, efterfrågar miljömärkta produkter. Efter Sverige är Danmark MSC:s snabbast växande marknad i antal produkter,”  säger Minna Epps, verksamhetschef MSC Östersjöområdet.

Leta efter det blå miljömärket
Kampanjen är tänkt att öka kunskapen om MSC:s miljömärke, som garanterar konsumenterna att fisken kommer från ett välmående bestånd och har fångats på ett hållbart sätt. En färsk studie [2] visade att 35 procent av danskarna känner igen MSC:s miljömärke, men det är bara sju procent som vet vad miljömärket står för.

"Undersökningen visar även att konsumenter är oroliga över situationen i våra hav. Därför vill vi föra fram vårt positiva budskap - att man redan i butiken kan göra skillnad ute i havet ", förklarar Karoline Rahbek, kampanjkoordinator för MSC i Danmark.

Danmark satsar på hållbart fiske
Förändringen mot ett mer hållbart fiske är också i full gång ute i danska vatten, där tre fjärdedelar av det danska fisket redan lyckats bli MSC-certifierat. Som enda land i världen har de danska fiskarnas producentorganisation, DFPO, som mål att alla danska fisken ska uppfylla MSC:s standard för ett uthålligt och välskött fiske.

Den förändringen kan de danska konsumenterna få att gå ännu snabbare, menar Karoline Rahbek:
"Varje gång du lägger en blå fisk i korgen, ökar du incitamenten för fiskare, producenter och återförsäljare och mer fisk fångas med hänsyn till marint liv."