Nyhet -

Majoritet av EU-politiker vill stoppa greenwashing och främja hållbar upphandling

Svanen har genomfört en webundersökning om hållbar upphandling och greenwashing. En majoritet är för att revidera lagstiftningen om upphandling, en majoritet anser att oberoende miljömärkning spelar en viktig roll för att stoppa greenwashing.

EU har stora möjligheter att driva på utvecklingen för en hållbar framtid. Därför är EU-valet extra viktigt, för de som väljs till parlamentet 9 juni måste fortsätta driva den gröna omställningen. Det är bråttom att öka takten för att nå miljö- och klimatmål. The green public procurement gap måste minska och arbetet för att stoppa greenwashing får inte avstanna.

Politiken sätter tuffa miljömål som ambitiösa företag försöker bidra till, men mindre hårda krav på offentliga inköp, delvis på grund av otydlig upphandlingslagstiftning. Därför finns ett green public procurement gap mellan de bästa företagens miljöprestanda och de varor och tjänster som upphandlas. Det gapet måste minska om offentlig upphandling ska kunna nå miljö- och klimatmål och vara en del av den gröna omställningen.

En klar majoritet av såväl svenska som nordiska politiker vill fortsätta arbeta för att stärka konsumentmakten, stoppa greenwashing och skapa rättvisa spelregler på marknaden. I det arbetet är oberoende miljömärkningssystem av Typ 1, som Svanen och EU Ecolabel, en trovärdig grund. Men det finns krafter i EU som vill avskaffa nationella miljömärkningar, då märkningar pekas ut som handelshinder. Det säger politikerna ett tydligt nej till, 8 av 10 av de svenska politiker som svarat, vill att nationella märkningar ska fortsätta att samexistera med EU:s officiella märkning EU Ecolabel.

MSC ingår i Modupp 2030 som består av:

Bra Miljöval (Naturskyddsföreningen), EU-Ecolabel, Fairtrade, KRAV, MSC, Svanen (Miljömärkning Sverige) och TCO Certified (TCO Development). Vi samarbetar för att driva på en modern och hållbar offentlig upphandling som bidrar till uppfyllandet av Agenda 2030 för hållbar utveckling. Ett samarbete som startades redan 2014.

Läs mer här:Svanen tar pulsen på EU-valet