Musselodlare vill leverera miljömärkta blåmusslor

Musselodlare vill leverera miljömärkta blåmusslor

Ett musselfiske på västkusten har påbörjat granskning mot Marine Stewardship Councils (MSC:s) standard för hållbart fiske. Lyckas de uppfylla denna standard blir de först i Sverige med att kunna leverera MSC-märkta blåmusslor.

– Vi ser mycket positivt på MSC och deras certifiering av hållbara fisken. Nu när marknaden efterfrågar miljömärkta alternativ vill vi förstås kunna erbjuda det. Vi hoppas att vi lyckas bevisa för certifieraren att vår verksamhet är hållbar och välskött, säger Björn Lindblad, Svenska skaldjursodlares producentorganisation (SSPO).

Repodlade blåmusslor

Blåmusslan, Mytilus edulis, är den vanligaste sortens musslor i svenska butiker. Musslorna växer på rep och band som hänger ned i vattnet. I maj och juni driver mussellarver omkring fritt i vattnet och sätter sig fast på banden. Odlingen av musslor på rep har minimal påverkan på sin omgivande miljö och kräver varken tillförsel av mat eller kemikalier.  Blåmusslorna får sin näring från plankton genom att filtrera havets vatten.

Kommersiell musselodling tar fart

Musselodling i Sverige startade på 1970-talet, men det var inte förrän 1983 som produktionen började bli betydande. Produktionen av musslor är känslig och skördarna varierar i storlek. Till exempel minskade produktionen kraftigt i slutet av 1980-talet på grund av giftig algblomning.

Organisationen SSPO bildades för fem år sedan med målet att utveckla musselbranschen i Sverige. Idag har de en verksamhet med odling av blåmusslor på rep utmed den bohusländska västkusten. Det är dessa musselodlingar som nu ska granskas mot MSC:s miljöstandard. Musslorna skördas året runt. Fångsten från detta musselfiske varierar från år till år och har som mest varit uppe i 2500 ton. De säljs främst färska till den inhemska marknaden.

MSC välkomnar ett svenskt musselfiske

– Vi är mycket glada över att Svenska skaldjursodlares producentorganisation har beslutat att granska sitt blåmusselfiske enligt MSC:s standard för ett uthålligt och välskött fiske. Det påvisar deras engagemang för hållbarhet samt avspeglar en stark efterfrågan på marknaden. Repodlade musslor har minimal inverkan på miljön, men fisket måste dock följa all miljölagstiftning när det gäller fiske i känsliga områden ", säger Minna Epps, MSC:s verksamhetschef för östersjöområdet.

MSC har en öppen granskning av musselfisket

Insyn och samråd är en viktig del av granskningsprocessen och personer eller organisationer som har ett intresse i granskningen eller påverkas av den, är välkomna att medverka i processen. Certifieringsfirman Food Certification International Ltd (FCI) kommer att inleda en dialog med alla aktörer som har direkt intresse av detta fiske och de välkomnar alla med kunskap eller information som är relevant för denna granskning att delta. Synpunkter skickas till Joanna Kabut på FCI: joanna.kabut@foodcertint.com

Om MSC

Marine Stewardship Council (MSC) är en internationell oberoende organisation som arbetar tillsammans med fisken, företag, forskare, miljöorganisationer och allmänheten för långsiktigt hållbara fisken. MSC:s målsättning är att bidra till att skapa sundare hav genom att belöna hållbara fisken och påverka de val människor gör när de köper fisk och skaldjur. MSC programmet uppnår sitt mål genom två standarder; en för hållbart och välskött fiske och en spårbarhetsstandard för handleskedjan som ligger i grunden för tredjepartsgranskningar av fisken. Granskningarna utförs av oberoende MSC-ackrediterade certifieringsorgan som uppfyller världens strängaste kriterier för bästa praxis. Miljömärket ger ett tydligt budskap till konsumenterna att fisken kommer från ett certifierat hållbart fiske.

MSC har kontor i London, Seattle, Tokyo, Sydney, Haag, Glasgow, Berlin, Kapstaden, Paris, Madrid och Stockholm. Kontor i Stockholm bedriver nu ett Östersjöprogram som samfinansieras av Stiftelsen Baltic Sea 2020 och Svenska PostkodLotteriet.

Totalt sett är mer än 290 fisken involverade i MSC-programmet. 185 av dessa är certifierade och 105 befinner sig någonstans i granskningsprocessen. Ytterligare 40-50 fisken ingår i konfidentiella förundersökningar. Tillsammans uppgår redan certifierade fångster, eller sådana under granskning, till omkring sju miljoner ton fisk och skaldjur. Detta motsvarar runt 11 procent av det globala fångstbehovet för mänsklig konsumtion. Redan certifierade fisken fångar varje år nära sju miljoner ton fisk och skaldjur – eller nästan åtta procent av den totala vilda fångsten för direkt mänsklig konsumtion. På internationell nivå är mer än 15 000 fisk- och skaldjursprodukter, som kan härledas från ett hållbart fiske, märkta med MSC:s miljömärkning.

Mer information: www.msc.org/sv