Tidigare dieselbil nu omvandlad till 100 % el

Martin & Servera bygger om dieselfordon till el i samarbete med REARQ

I snabb takt investerar Martin & Servera Logistik i fordon som drivs med förnybara drivmedel. Fortfarande finns dock en del dieselfordon kvar i drift. Därför fick techbolaget REARQ uppdraget att bygga om en dieselbil till 100% eldrift. Den konverterade bilen visas för första gången på Elmia Lastbil 2022 i Jönköping, 24-27 augusti.

- Vårt mål är att verksamheten ska vara klimatneutral till 2030. Det här öppnar nya möjligheter att snabba på elektrifieringen av fordonsflottan. Att den konverterade bilen också har solceller på taket – det gör ju inte saken sämre, säger Håkan Ekmyr, transportchef hos Martin & Servera Logistik.

Martin & Servera satsar på en modern och klimatsmart fordonsflotta. I snabb takt byts gamla dieselfordon mot fordon som drivs med förnybara drivmedel. Det senaste året har stora beställningar av både el- och biogasfordon gjorts.

- En av våra utmaningar är att vi fortfarande har en del fullt fungerande dieselbilar kvar i drift, och vi kan självklart inte bara skrota dem. Vi har letat efter en partner som kan hjälpa oss bygga om befintliga bilar. REARQ är lösningen på den utmaningen, säger Håkan Ekmyr.

Förenklat så sker konverteringen från diesel till 100% eldrift genom att befintlig drivlina byts ut mot en helt elektrisk. Storlek på batteri väljer man efter genomförd analys av körmönster, behov av lastvikt samt eventuella förändringar i hur bilen kommer att användas. Fordonet får en dator som styr alla nya komponenter och konfigureras för att körupplevelsen ska bli optimal.

- För oss är Martin & Servera en mycket viktig samarbetspartner. De har en tydlig vision kring att göra sina egna transporter mer hållbara och känner som ledande aktör inom sin bransch ett ansvar att driva på denna omställning generellt. Förutom konvertering av fordon så diskuterar vi även tillsammans vilka omställningar i planeringen man kommer behöva hantera. Vårt strategiska samarbete är mycket lärorikt för båda parter, säger Henrik Wallström, VD och grundare på REARQ.

Martin & Serveras första ombyggda ellastbil visas nu i ThermoKings monter på Elmia Lastbil 2022. Därefter tas den i drift för att distribuera varor till Martin & Serveras kunder i Stockholm. Utvärdering sker under hösten med ambitionen att bygga om flera egna dieselfordon till 100 % eldrift.

Om REARQ

REARQ är ett svenskt techbolag inom elektrifiering och logistik som hjälper företag att elektrifiera sin fordonsflotta till 100% eldrift. Med uppkopplade, integrerade fordon och intelligent mjukvara hjälper REARQ förare och transportplanerare att optimera användningen av sina fordon genom smart planering, körning och laddning. Både nya och begagnade fordon konverteras, vilket förlänger livslängden på redan existerande fordon och därmed bidrar till minskad miljöpåverkan. REARQ finns i Göteborg och Stockholm.