Sveriges föräldrar vill ha svenska råvaror på skolmatstallriken

Sveriges föräldrar vill ha svenska råvaror på skolmatstallriken

Idag, 4 juli 2018, presenterar Martin & Servera rapporten Den viktiga skolmåltiden som innehåller resultatet från en marknadsundersökning om skolmat bland Sveriges föräldrar. Rapporten presenteras och diskuteras vid Martin & Serveras seminarium i Almedalen kl 11. Välkommen!

För att ta reda på vad Sveriges föräldrar tycker har Martin & Servera ställt frågor om skolmat till mer än tusen föräldrar med barn i grundskolan. Martin & Servera är leverantör av livsmedel till Sveriges kommuner och levererar mat, dryck och utrustning till flest skolor i landet.

Undersökningen visar att föräldrarna anser att skolmåltiden är lika viktig för barnens prestation i skolan som hög lärartäthet och att klasserna inte är för stora. 55 procent av föräldrarna kan dessutom tänka sig att rösta på ett annat parti för löften om bättre skolmat. Skolmåltiderna är alltså en profilfråga för kommunpolitiker landet runt.

Intressant är att 70 procent tycker att det är viktigt att skolmaten är gjord på svenska råvaror och 8 av 10 föräldrar vill ha tydliga kommunala mål för andelen svensk mat i skolan.

En av fem föräldrar anser att det är en bra idé med några köttfria dagar i månaden, men mycket få tycker att man helt borde avstå från att servera kött i skolan.

Föräldrarna anser att skolmaten ska vara lagad från grunden, innehålla en stor andel frukt & grönt och gärna vara lagad i skolan där den serveras. Mer än hälften tycker att skolmaten där deras barn går i skola håller bra kvalitet.

• Vi erbjuder ett stort och ständigt växande utbud av svenska och regionala produkter från odlare, bönder och uppfödare i hela landet”, berättar Stefan Calrell, försäljningsdirektör offentlig marknad på Martin & Servera. ”På så sätt hjälper vi kommunerna att nå de mål som kommunpolitiker beslutar”.

Fakta om undersökningen:

• 1038 svar samlades in under perioden 12-21 februari 2018.
  • Datainsamling gjordes via digitala enkäter och distribuerades via e-post.
  • Könsfördelningen bland de som svarade var 48 % män och 52 % kvinnor.

Martin & Servera erbjuder varor, tjänster och kunskap för restauranger och storkök i Sverige. Vi är en svensk, familjeägd koncern. Ansvarsfullt och långsiktigt företagande är en viktig del av vår verksamhet.

Martin & Servera består av Martin & Servera Restauranghandel, Martin & Servera Logistik, Martin & Servera Restaurangbutiker, Chipsters, Diskteknik, Galatea, Grönsakshallen Sorunda och Fällmans Kött.

Kristina Ossmark

Marknads- och kommunikationsdirektör Kommunikation, marknadsföring 070-644 23 14