Var femte slänger minst två kilo mat i veckan

Var femte slänger minst två kilo mat i veckan

En av fem personer kastar minst två kilo mat varje vecka och så många som 58 procent slänger upp till ett kilo, det visar en ny Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av Mathem. Det är lagringssvinnet, det vill säga mat som har förvarats i kyl, frys och skafferi innan det slängs, som står för den största svinnandelen.

När Mathem låter Sifo undersöka människors matsvinn i Sverige visar resultatet att 20 procent slänger två kilo eller mer mat i veckan. Fler män (22%) än kvinnor (18%) och fler i åldersgruppen 35-55 år (26%) än i åldersgruppen 56-79 år (9%) svarar att de slänger så mycket. Därtill uppger hela sex av tio (58%) att de kastar upp till ett kilo matvaror per vecka.

Lagringssvinn vanligast
Tittar man närmare vilken typ av svinn som hushållen i Sverige främst står för så ligger lagringssvinn – det vill säga mat som förvarats i kyl, frys eller skafferi - i topp (43%). Näst störst är beredningssvinnet (16%), som är all den mat som slängs i samband med matlagning. Sist kommer tallrikssvinnet (14%), alltså överbliven mat som skrapas av från tallriken efter avslutad måltid.

– En vanlig orsak till just laggringssvinn är oplanerade matinköp som ofta skapar ett lager halvt använda matvaror som hamnar längst bak i kylen och glöms bort. Inventera hemma, planera inköpen innan du handlar och försök att äta upp innan du köper nytt. Och har du en dag när du rensar i kyl och skafferi så se till att lukta, smaka och känn på varorna innan du slänger allt som passerat bäst före-datum, säger Johan Gertell, sälj- och marknadsdirektör på Mathem.

Undersökningen visar vidare att det är vanligare bland hus- och villaägare (22%) att slänga två kilo eller mer i veckan jämfört med lägenhetsinnehavare (16%). Siffrorna skiljer sig även bland storstäderna. Bara 15 procent av göteborgarna uppger att de slänger så mycket, jämfört med 24 procent av malmöborna och 23 procent av stockholmarna.

Om undersökningen
    Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 1 april – 4 april 2022. Totalt intervjuades 1079 personer i åldern 16–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Mathem är Sveriges ledande renodlade e-handelsaktör för dagligvaror med hemleverans. Bolaget är en tech-driven supermarket som erbjuder en smidig e-handelstjänst för bland annat dagligvaror, köksprodukter, heminredning, apoteksvaror och receptbelagd medicin. Mathem äger hela värdekedjan. Med en smart och välutvecklad e-handelsplattform på webbsida och i app, ett brett sortiment av hög kvalitet, fyra logistikanläggningar, och med en egen distributionsorganisation, tar Mathem kundernas beställningar hela vägen till deras hem. Mathem finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och når omkring 55 procent av Sveriges hushåll. Omsättningen 2020 var 2,3 miljarder kronor.