Mathem jobbar intensivt med att minska matsvinnet.

Mathems matsvinn på rekordlåga nivåer

Att aktivt arbeta för minskat matsvinn är ett av de viktigaste fokusområdena i Mathems hållbarhetsarbete. Målen är ambitiösa, och siktet är inställt på att bli branschledande gällande lågt matsvinn. Efter ett intensivt arbete har en minskning på hela 69 procent, samt rekordlåga nivåer av matsvinn, uppnåtts.

Minskat matsvinn är ett viktigt bidrag till klimatet och FN:s mål i Agenda 2023 är att halvera det globala matsvinnet, samt minska svinn och förluster i hela livsmedelskedjan. För Mathem står minskat matsvinn högt på agendan, och för ett halvår sedan inleddes ett nytt projekt särskilt inriktat på att accelerera arbetet. I slutet av augusti uppnåddes rekordlåga nivåer med 0,9 procent av bolagets bruttointäkter, vilket är en minskning motsvarande 69 procent sedan projektet startade.

– Mathems mål är de mest ambitiösa i branschen, och vi siktar på att bli branschledande med endast 0,5 procent av våra bruttointäkter till 2025. Att vi redan nu har uppnått rekordlåga 0,9 procent är fantastiskt och ett säkert tecken på att vi satsar på rätt saker, säger Laura Zacharias, Business Developer och hållbarhetsansvarig på Mathem.

Mathems matsvinnsprojekt har haft fokus på att bland annat öka pricksäkerheten i prognoser, trimma och optimera inköps- och inventeringsprocesser samt samordna kvalitetskraven i Mathems samtliga logistikanläggningar. I nästa steg kommer fokus även att läggas på de kommersiella aspekterna i Mathems tjänst, exempelvis att optimera processer för kampanjer och utförsäljning av varor som annars riskerar att svinnas.

– Ett minskat matsvinn innebär framförallt fördelar för klimatet, men har även positiva effekter på Mathems finansiella resultat och hållbarhetsmål. Vi har flera spännande initiativ kvar att starta upp i projektet, framförallt kopplat till vår kommersiella tjänst, och vi är otroligt motiverade att fortsätta bekämpa matsvinnet i samma snabba takt, säger Laura Zacharias.

Utöver matsvinnsprojektet har Mathem ett antal samarbeten med andra aktörer som jobbar för minskat matsvinn i samhället. Bland annat doneras mat till Stadsmissionens verksamhet i Stockholm, Göteborg och Malmö. Under sommaren gjordes även ett samarbete med Sopköket i Stockholm, där räddad mat från Mathems anläggning i Larsboda användes för att producera svalkande glass som sedan skänktes till människor i utsatthet.