Svalkande Svinn från Mathem och Sopköket

Mathem och Sopköket lanserar glass på räddad mat

Lagom till sommaren lanserar Mathem och Sopköket nu Svalkande Svinn – tre oväntade glassdesserter gjorda på matsvinn. Desserterna består av en kryddig nice cream med smak av chimichurri, en frisk ingefärsparfait med yoghurt och en kaneldoftande parfait med brynt smör. Svalkande Svinn syftar till att inspirera fler att ta tillvara på mat och minska svinnet, och recepten finns nu tillgängliga på Mathem.se. Glassarna finns även att köpa i limited edition hos Sopköket, då tillverkade till 64 procent på räddad mat som donerats från Mathem.

Varje år svinnas 33 kilo mat per person i Sverige, motsvarande cirka 70 måltider per person och år*. Det är framför allt mejeriprodukter, bröd, frukt och grönsaker som slängs helt i onödan – och det är också på dessa råvaror som recepten på Svalkande Svinn tagits fram av Mathem och Sopköket. Desserterna består av en kryddig nice cream med smak av chimichurri, en frisk ingefärsparfait med yoghurt och nektariner samt en krämig parfait på brynt smör och kanelbulle.

– För Mathem är minskat matsvinn, både i vår verksamhet och i samhället, ett av de främsta fokusområdena i vårt hållbarhetsarbete. Med det här initiativet vill vi uppmuntra fler att testa nya vägar att tillvarata den där överblivna bullen, eller jalapeñosresterna från fredagens tacomiddag. Det är verkligen bara fantasin som sätter gränserna för vad man kan göra med rester, säger Mari Bergman, kock och matkreatör på Mathem.

Recepten på Svalkande Svinn finns tillgängliga på Mathem.se. Dessutom kommer Sopköket, som driver catering och producerar frysmat på räddade råvaror, att tillverka och sälja glassarna i limited edition. Glassarna är då tillverkade till 64 procent på räddad mat som donerats från Mathem.

– Kärnan i Sopkökets verksamhet är att jobba för minskat matsvinn och vi har alltid som målsättning att maten vi producerar ska bestå av minst 50 procent räddade råvaror. Genom samarbetet med Mathem ser vi en fantastisk möjlighet att belysa för omvärlden att maträtter på räddad mat är minst lika njutbara som annan mat, och på så vis inspirera människor till att tänka ett extra varv innan de slänger sina matrester. Vi är jätteglada att vår prisbelönta cirkulära frysmat får större spridning i form av glass och ny matsvinnspartner, säger Filip Lundin, grundare av Sopköket.

Svalkande Svinn säljs från Sopkökets restaurang i Söderhallarna i Stockholm, med start den 22 juni och så länge lagret räcker. Glassen säljs för 35 kr i portionsförpackningar. Sopköket kommer under kommande veckor bland annat även att skänka glass i Björns Trädgård på Södermalm till behövande i samarbete med Klara Kyrka och Stockholms Moské.

Läs mer om Svalkande Svinn här.

Recept

Chimichurri nice cream

Ingefärsparfait på yoghurt med nektariner

Brynt smörparfait med kanelbulle

Tre tips för mindre matsvinn

1. Trolla med svinn
I Sverige slänger vi nästan hälften av alla frukter, rotfrukter och grönsaker som vi köper. Tänk på att bruna bananer, skrynkliga vindruvor eller kantstötta äpplen kan bli fantastiska desserter och smoothies. Och oftast kan hela grönsaken användas i sallader och grytor, även blast, stam och rot. Börjar salladen eller morötterna sloka? Lägg den i en skål med kallt vatten i några timmar så brukar de kvickna till.

2. Förpacka och förvara
Håll koll på temperatur i kyl och frys. I kylen mår maten bäst i ca +4°C och frysen behöver hålla minst -18°C. Markera gärna mat- och fryslådor med innehåll och datum så är det lättare att se när de borde användas. Köper du storpack eller får rester över som du vet med dig att du inte kommer att använda de närmaste dagarna – dela upp i mindre förpackningar och frys in direkt så håller maten sig längre.

3. Planera mera
Lägg upp ett matschema inför veckan och planera gärna så att maträtternas ingredienser kan användas i flera olika rätter. Se även till att ha en återkommande dag då du går igenom dina förråd, kylskåp och frys - då du vet vad som finns hemma innan du går och handlar.

* Fakta om matsvinn (livsmedelsverket.se)

Om Mathem
Mathem är Sveriges ledande renodlade e-handelsaktör för dagligvaror med hemleverans. Bolaget är en tech-driven supermarket som erbjuder en smidig e-handelstjänst för bland annat dagligvaror, köksprodukter, heminredning, apoteksvaror och receptbelagd medicin. För Mathem är minskat matsvinn, både i den egna verksamheten och i samhället, ett av de främsta fokusområdena i hållbarhetsarbetet. Målet är att minska icke-organiska avfall med minst 25% i relation till omsättningen 2019 - 2025. Dessutom ska Mathem begränsa det organiska avfallet till att utgöra mindre än 0,5% av omsättningen till 2025. Läs mer här: https://www.mathem.se/artikel/om-mathem

Om Sopköket
Sopköket driver catering och producerar frysrätter på räddade råvaror, skänker måltider och skapar jobb. Sedan ett år levererar de bland annat frukost till Fotografiska Muséets events. Främsta fokus är att minska svinnet, och målet är alltid minst 50 procent räddade råvaror per tillagad måltid. Sopköket skapar även jobbtillfällen för folk som står utanför arbetsmarknaden, t ex nyanlända och andra marginaliserade grupper, ofta med tidigare kunskap inom matlagning där man tar vara på hela råvaran. Läs mer här: https://sopkoket.se/

Mathem är Sveriges ledande renodlade e-handelsaktör för dagligvaror med hemleverans. Bolaget är en tech-driven supermarket som erbjuder en smidig e-handelstjänst för bland annat dagligvaror, köksprodukter, heminredning, apoteksvaror och receptbelagd medicin. Mathem äger hela värdekedjan. Med en smart och välutvecklad e-handelsplattform på webbsida och i app, ett brett sortiment av hög kvalitet, tre logistikanläggningar, och med en egen distributionsorganisation, tar Mathem kundernas beställningar hela vägen till deras hem. Mathem finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och når omkring 55 procent av Sveriges hushåll. Omsättningen 2021 var 2,7 miljarder kronor.