Äta ute? Här finns den hållbara maten på Södertäljes restauranger.

Projekt MatLust har med hjälp av Ekomatcentrum inventerat utbudet i 31 av Södertälje kommuns restauranger med fokus på ekologiskt, Fairtrade, vegetariskt och närproducerat.

Målet med inventeringen är att uppmärksamma och driva utvecklingen mot ökad hållbarhet inom restaurangnäringen. I kartläggningen hamnar Järnabaserade Matbygget och Åsgatan 2 i topp.

EU-projektet MatLust har under hösten inventerat såväl livsmedelsbutiker som restauranger i Södertälje kommun. Syftet är att inspirera och motivera näringsidkare att arbeta mer med hållbarhet och att underlätta för konsumenter att hitta den hållbara maten.

De restauranger som inventerats är: Alla Tiders Matlagare, Konditori Lilla Maräng, Scandic Hotell Södertälje, Annas Café i Trädgårn, La Cantina, Scandic Skogshöjds restaurang, Atillas pizza och pasta, Lindbloms kafé, Skäve Lunch, Badhusgatan Sushi AB, Matbygget, Södertälje stadshusrestaurang, Biliarestaurangen, Nancy´s, Tom Tits café, Caesar's American & Italian, O´Learys, Tom Tits restaurang, Engsholms slott AB, Park Hotel Quality Hotel, Wayne's Coffee Södertälje, Glashyttans värdshus, Restaurang Oazen, Wendela Hebbes hus, Grekiska kolgrillsbaren, Restaurang Snäckviken, Åsgatan 2, Järna Kafé, Ristorante Barolo, Kallfors Kök och Saltå Kafé.

Urvalskriteriet för restaurangerna har varit att de ska servera dagens lunch eller à la carte och urvalet är gjort av MatLust och Ekomatcentrum. För att inte missa eller utesluta någon intresserad restaurang eller café gavs en chans till alla verksamheter i kommunen att nominera sig själva eller för någon annan att nominera en restaurang. Sju nomineringar inkom på detta sätt.

Vid denna inventering av restauranger ställdes frågor om användningen av miljömärkta, närproducerade och Fairtrade-märkta produkter samt om antalet vegetariska maträtter på menyn. Dessutom ställdes frågor om hur restaurangerna trodde att utbudet av hållbara maträtter skulle se ut om ett år; d.v.s. om utbudet förväntades öka eller inte.

Sammanställning av kartläggning – här är listan

Nedan följer sammanställningen för Södertäljes restauranger. En poängberäkning har gjorts utifrån eko-andel i procent, antal miljömärkningar, om restaurangerna har vegetarisk mat och hur mycket, om de har Fairtrade-märkta livsmedel och om de handlar närproducerat.

Totalsumman är en summering av delpoängen. Läs mer om poängsättning och bedömningar i den fullständiga rapporten (läs mer nedan).

Restaurangens namn Andel eko Eko-
logiskt
Miljömärk-ningar Vegetariskt på menyn Fairtrade-märkt När-producerat Total poäng
Åsgatan 2 91-100% 10 0 2 1 1 14
Alla Tiders Matlagare 1-10 % 1 0 1 0 0 2
Wendela Hebbes hus 1-10 % 1 0 0 0 1 2

Utförlig rapport

Bifogat detta pressmeddelande finns en rapport som innehåller utförlig information om kartläggningen och genomförandet samt ett flertal tabeller och en avslutande summering, diskussion och analys kring resultaten. Rapporten kan också laddas ner här: http://matlust.eu/wp-content/uploads/2016/12/Hållbar-mat-på-restauranger-och-caféer-i-Södertälje-2016-final.pdf.

En motsvarande kartläggning och rapport är genomförd bland restauranger i Haninge kommun under hösten 2016. Läs mer i MatLusts pressrum: https://www.mynewsdesk.com/se/matlust.

För mer information, kontakta oss gärna:

Frågor kring kartläggningen i stort eller EU-projektet MatLust: Daniel Dworetsky, kommunikationsansvarig, MatLust. 08-52304805, daniel.dworetsky@sodertalje.se.

Specifika frågor kring kartläggningen: Eva Fröman, Ekomatcentrum. 070-779 59 90, eva@ekomatcentrum.se.