Det här kan bli den bästa julen någonsin!

Det här kan bli den bästa julen någonsin!

Innan du blir allt för provocerad av rubriken vill jag verkligen betona att jag inser att denna jul kan bli påfrestande för många. Personer som till vardags är ensamma kan bli ännu ensammare och personer som vanligtvis är beroende av släkt och vänner för sitt julfirande kan bli helt utan jul i år.

MEN, med det i minnet vill jag lyfta en annan tanke. Tanken om att detta är året då vi kan ompröva våra vanor och det sätt vi firar jul. För i ärlighetens namn, visst är det inte sällan så att de högt uppskruvade på förväntningarna på julen sällan uppfylls helt och hållet. I stället kan en besvikelsens klang ljuda då julaftonen går mot sitt slut. Idealbilden av släkten som samlas på julafton och som till tonerna av Carola och Stilla natt äter julbord, ser Kalle Anka, öppnar klappar och lägger pussel stannar just vid bilden av idealet och avspeglar inte verkligheten.

För hur ofta är det inte så att svärmor som till sist får sätta sig vid bordet, helt slut av att ha lagt in sill, gjort Janssons frestelse, griljerat skinka och rullat köttbullar och ändå, av sin mor får höra att det är synd att det inte serveras grisfötter? Hur ofta blir det inte tjafs om man ska äta före eller efter Kalle Anka och om man ska vänta till alla fått sina julklappar innan man får börja öppna? Hur ofta tar inte farbror Bengt täten och är salongsberusad redan vid ankomst och alltför många följer med i hans tempo och låter alkoholen bli det dominerande inslaget framåt julaftonskvällen?

Och hur ofta kommer inte de gamla dispyterna upp och kvällen avslutas med diskussioner mellan de vuxna samtidigt som barnen försvinner in på sina rum för att slippa höra på.

Och dagen därpå ska detta återupprepas, men nu hos den andra delen av släkten…

Men när vi nu inte kan träffas som vi brukar så är vägen öppen till att ändra även på andra vanor. Det är det här året som vi kan dra ner på maten, beställa catering eller helt enkelt strunta i den mat som ändå alltid bli över. Rödkål i all ära, den kanske ”hör julen till”, men om ingen äter den kanske vi ska låta den stanna i affären.

Det är i år som vi äter den caterade maten framför Kalle Anka samtidigt som vi öppnar julklapparna eller på annat sätt bryter mönstret. Det är ändå ingen annan som ser, så vi kan alla busa till det hur mycket vi vill.

Det är kanske i år som vi struntar helt i alkoholen under julhelgen och istället ägnar tid till att lägga pusslet med barnen och fokusera på att deras jul blir den bästa, och…

…det är kanske i år som vi undviker alla gamla släktfejder, då samvaron måste begränsa sig till att åka runt och sjunga nedanför de äldre släktingarnas balkong eller via Facetime önska god jul.

Kanske är det här året då vi på grund av yttre omständigheter tvingas ändra våra vanor och upptäcka att de nya vanorna är lika bra och till och med bättre, och kanske är det här året då vi tvingats sänka våra förväntningar på julen till den nivå att vi faktiskt kommer att bli positivt överraskade och i slutändan kommer att upptäcka att vi är rätt nöjda med hur julen föll ut.

En annorlunda jul kan också bli god!

________________________________

För mer information, kontakta:
Mattias Lundberg, 070-3154078, mattias@aplato.se