Humbug i vetenskapens namn!

Humbug i vetenskapens namn!

”Allting går att sälja med mördande reklam” är väl en ganska bekant strof ur Ulf Peter Olrogs visa Konserverad gröt, som enligt Wikipedia skrevs någon gång på 40-talet. Och visst kan vi alla relatera till det. Det går att sälja vilken skit som helst bara det paketeras och kommuniceras på rätt sätt för en specifik målgrupp.

I dagens DN kan vi läsa om boken Livet med kvantfysiska glasögon, där författarna hävdar att vi kan ”skapa de liv vi drömmer om” genom att ”applicera kvantfysik i våra liv”. Bokens innehåll sågas med fotknölarna av forskare inom ämnet som ”påståenden som helt saknar vetenskapligt stöd.”

Människans jakt på lyckan, viljan att uppnå drömmarna och strävan efter den personliga utvecklingen har alltid lockat många att försöka tjäna pengar. I många fall genom rena bondfångerier, men i många fall även med ett ärligt uppsåt, där man faktiskt tror på att den egna lösningen är den saliggörande. Men utan kunskapen och färdigheterna att faktiskt kunna ifrågasätta sig själv eller sitt budskap.

Gemensamt för många av dessa försök är att klä in sitt budskap i vetenskapliga termer för att mottagaren av budskapet ska dra slutsatsen att avsändaren verkligen vet vad den pratar om. Under de senaste åren har prefixet ”neuro” använts i många olika sammanhang för att göra sin tjänst eller produkt märkvärdig och trovärdig. ”Neuroledarskap” är ett exempel på ett sådant begrepp som fått fotfäste i ledarskaps-Sverige.

Nu är det fysikens tur att få agera alibi för rent påhitt. Genom att stjäla begreppet ”kvantfysik”, som för oss lekmän är helt obegripligt, hittar försäljarna det perfekta verktyget för att övertyga oss. Det finns ingen som vågar säga emot. Kvantfysik är ju så svårt. Tur då att författarna till boken verkligen är utbildade och experter inom ämnet.

Men vänta nu, de är de ju inte. Trots att de enligt DN själva påstår det, så säger en av författarna till DN’s reporter ”Jag är inte kvantfysiker, jag är författare och vågar inte uttala mig om vad kvantfysik är, för det vet jag inte. Jag hoppas att ingen tror att vi är experter på kvantfysik.”

Jo, det tror jag att hon hoppas. För det är just kapningen av titlar, vetenskapliga begrepp och tron på det svåra obegripliga som gör det möjligt att sälja trams till oss, oavsett om det är i bokform, utbildningar eller föreläsningar.

Det är dags att vi lär oss att det inte nödvändigtvis är sant bara för att vi hör det på en inspirationsföreläsning, läser det i en bok eller att det står i tidningen.

Skäms!