Sverige-Australien 2-2 #sverige #lagom

Sverige-Australien 2-2 #sverige #lagom

Ofta klagar vi på att Sverige är för lagom. Lite för grått, mesigt och tillbakadraget.  Nåväl, så kan det mycket väl vara, men å andra sidan är det gaska bekvämt.

Här i Australien har vi de senaste veckorna kunnat följa en ledarstrid i Labour, motsvarigheten till Sossarna i Sverige. Ledarstriden har varit en såpa så till den milda grad att till och med en amerikansk presidentvalskampanj ter sig, ja, varför inte kalla den lagom.

Till skillnad mot sossarna i Sverige där ingen ville leda partiet var Labour mer likt KD där hemma. Den nuvarande ledaren och tillika premiärministern mot utmanaren och avgående utrikesministern. Då är Labour i detta fall mer lik KD som hade samma situation när Göran Hägglund utmanades. Där slutar likheterna. Ledarstriden har tagit sådana proportioner att allt annat slutat bevakas i nyheterna. Till och med rapporteringen från Cricketen har minskat avsevärt.

Dessutom har de båda kandidaterna på de mest aktiva sätt verkligen utnyttjat medierna för sina budskap och gjort allt vad du kunnat för att svartmåla den andre och skönmåla sig själv.

Uppriktigt sagt, lite mer lagom hade varit bra.

Som om detta inte vore nog så är det, det här med vädret. Visst kan vi i Sverige klaga på vår bleka sommar, växlande molnighet och 18-19 grader varmt i genomsnitt. Ganska lagom. Inte för varmt, inte för blött och inte för torrt. Då snackar vi lite andra grejer här Down Under. Här finns inget lagom. 40 grader varmt den ena dagen, sedan 20 graders temperaturfall till dagen därpå. Dagen efter storm och åskknallar bortom alla gränser. Just nu domineras nyheterna av (ledarstriden är ju över och den sittande ledaren vann) av det enorma regn som förväntas komma över New South Wales och södra delarna av Queensland under onsdag-torsdag. Man rapporterar om ca 300 (!!!) mm regn under två dygn, vilket är allt annat än lagom.

Det byggs skyddsvallar mot översvämning i dag. Nästa vecka kommer det  säkert att grävas för att få tag i tillräckligt med vatten för växtligheten.

Omväxling förnöjer visst, men lite lagom regn och lagom värme hade väl ändå varit….lagom!