Norrbottensturné för Den Lyckliga Pessimisten med Jan Bylund och Mattias Lundberg

I februari gör föreställningen ”Den Lyckliga Pessimisten” av och med komikern Jan Bylund och psykologen Mattias Lundberg en miniturné i Norrbotten.

Föreställningen som har sin utgångspunkt i duons succébok med samma namn, gör upp med de senaste 30 årens stora myt, den om det positiva tänkandet. Föreställningen gör på ett humoristiskt, lite elakt men ändå allvarligt menat sätt, upp med hela ”tänk positivt”, ”du kan om du vill” och ”lev i nuet”-maffian.

-Det finns en sanning som säger att om du vill bli lycklig så måste du vara optimist och tänka positivt hela tiden. Vi vill visa på det absurda i detta och att man faktiskt kan både bli och vara lycklig om man som vi är pessimister. Lyckliga pessimister, säger Jan Bylund.

Duon börjar våren med en miniturné i Norrbotten och besöker Arjeplog (23/2), Älvsbyn (24/2) och Piteå (25/2) för att sedan fortsätta i andra delar av landet senare under våren.

-Vi har valt att själva vara arrangörer på mindre orter, medan andra får arrangera i större städer. Vi vill gärna erbjuda ”Pessimisten” till orter som normalt inte får tillgång till olika föreställningar och event. Det här är vårt sätt att bidra till ett Sverige utanför storstäderna, säger Mattias Lundberg.

Att börja Den Lyckliga Pessimistens vårturné i Norrbotten är ganska naturligt av andra anledningar, då Norrbottningar ofta tillskrivs en lite mer pessimistisk hållning än andra

-Ja, men vad södra Sverige inte har förstått är att Norrbottningen oftast är en Lycklig Pessimist, som genom sin skeptiska hållning ofta blir både mer lyckligare och får rätt oftare än den som hela tiden tror att allt ska lösa sig, säger Jan Bylund.

Information om arrangemangen:

23/2 19.00, Medan, Arjeplog. Partners: Piteåtidningen

24/2 19.00, Forum, Älvsbyn. Partners: Piteåtidningen & Stiftelsen Greta

25/2 19.00, Christinasalen, Piteå. Partner: Piteåtidningen.

Biljetter till de olika arrangemangen går att köpa via Tickster.

För ytterligare information:

Mattias Lundberg, 070-3154078, mattias@aplato.se

Jan Bylund, 070-6540360, janbylund@janbylund.se

Vårens övriga fastställda spelorter (arrangeras av Wimab):

10/3 Karlstad

15/4 Linköping