Minskad stress med hjälp av ett spelverktyg

Den psykiska ohälsan är ett gissel. Den orsakar mycket lidande och kostar samhälle, arbetsgivare och individer stora summor pengar. Alla undersökningar pekar på att ohälsan ökar, dessutom. Är det då seriöst att säga att ett spel kan vara en verksam pusslebit? Det hävdar Anneli Godman, spelförare och tränare i Mental Ergonomi och spelet med Styrketräning för hjärnan.

Anneli Godman är stresscoach och mindfulnessinstruktör och tar avstamp i egna erfarenheter av utamattningssyndrom, mindfulness och beteendeförändringar. Den kunskap hon sprider har stöd i den kognitiva och sociala neurovetenskapen. Hon brinner för att skapa förutsättningar för att vi både ska kunna prestera och må gott.

Mot bakgrund av att tiden blir en allt större bristvara och tekniken tränger in överallt har Anneli med hjälp av spelverktyget LifeVille, skapat ett nätbaserat, pedagogiskt och lätthanterligt spel med styrketräning för hjärnan. Syftet är att, på enklast möjliga vis, skapa förutsättningar för individer och företag att arbeta mer mentalt ergonomiskt, dvs att verka lite mer utifrån hur hjärnan vill ha det för att serva oss väl.

Träningsverktyget i Mental Ergonomi erbjuder forsknings- och erfarenhetsbaserad fakta genom artiklar och filmer. För att kunna tillämpa lärdomen, erbjuds övningsuppgifter som utvecklar den executiva förmåga och förmågan att interagera med andra sociala hjärnor på ett sätt som gagnar både kapacitet och inre tillfredsställelse. Hjärnan lär och förändras genom repetition och träning i vardagen. Att träna med hjälp av ett stimulerande spelverktyg ger lustfylld inlärning. Ett lekfullt agerande för att nå verkliga resultat inom ett akut område.

Ett antal träningsomgångar har genomförts, dels med fokus på att träna upp arbetsminnet och dels med fokus på att stärka den socialt känsliga hjärnan.

Så här säger några tidigare deltagare:

"Vet inte riktigt varför jag sov bättre. Har funderat och tror att jag överlag är mindre stressad nu och att jag nu dessutom känner ett visst välbehag i att jag tar hand om min hjärna och gör vad jag kan för att den ska läka. Tidigare kände jag stor hopplöshet i att min kognitiva funktionsnivå och stresstålighet aldrig skulle komma tillbaka - nu känner jag mer hopp. Mer avslappnad och mer hoppfull gör nog att sömnen går lättare."

"Har verkligen fått en AHA-känsla genom att delta i detta projekt. Har alltid tyckt att jag är bra på att planera dvs. jag har listor, super ordning och reda och älskar min kalender. Men det är först nu jag insett att en bra planering är inte bara att kunna planera utan att kunna prioritera bort saker från listorna. Vilket förklarar varför jag ofta känt mig stressad trots att jag har planerat och varit strukturerad. Mitt nya sätt att jobba med min planering är att lära mig att ta bort de sakerna som inte ska vara där så att jag kan känna mig nöjd med det jag presterat och slutar att överprestera i allt jag tar mig an (både i min yrkesroll och privat)."

"Jag är mest nöjd med att jag har övat på att rikta min uppmärksamhet och att fokusera på en sak i taget. Jag blir lätt störd och har varit mycket stressad en lång period. Känns verkligen att det hjälper, att det ger hjärnan vila."

En ny spelomgång startar 19/1-2015. Läs mer här!

Det här är Mental Ergonomi:

Anneli Godman föreläser, tränar, coachar och skriver om Mental Ergonomi.

www.agodman.se

• Konsultverksamhet