Gå direkt till innehåll
Mercedes-Benz Lastbilar erbjuder nu extern strömförsörjning med CEE 400V-standarduttag på eActros

Pressmeddelande -

Mercedes-Benz Lastbilar tar ännu ett steg framåt inom elektrisk mobilitet genom att erbjuda extern strömförsörjning via det fabriksmonterade eluttaget CEE 400 Volt på eActros-lastbilar. Detta banbrytande tillägg eliminerar behovet av att använda generatorer och breddar användningsområdena för ellastbilar markant.

Med det nya eluttaget erbjuder Mercedes-Benz lastbilar företag inom olika sektorer, såsom evenemangsproduktion, bärgning, belysning och byggindustri, möjligheten att dra nytta av kraften direkt från fordonet. Lösningen riktar sig till alla som behöver tillgång till kraft via ett standardiserat gränssnitt (CEE 400 V, 32 A-kontakt) och vill minska sina kostnader genom att eliminera behovet av externa generatorer.

CEE-uttag, eller "Commander of Electrical Engineering" uttag, är en klassisk kontakt som utformats för att möta kraven inom industrin och byggsektorn. Med sin robusta konstruktion och höga säkerhetsstandarder är CEE-uttaget idealiskt för användning på byggarbetsplatser och inom handeln. © Wlfa Distrelec Group AG. Källa: Elfa Distrelec

Eluttaget möjliggör strömförsörjning av elektriska tillämpningar genom att en växelriktare omvandlar högspänningens likström till växelström med en CEE-standard 400 V-kontakt.

Den nya lösningen är redan tillgänglig för försäljning och kommer att kunna kombineras med ett brett utbud av Mercedes-Benz elektriska lastbilar, inklusive eActros.

Philip Flygare, ansvarig för Försäljning och Marknad på Mercedes-Benz Lastbilar, kommenterar: "Det är med stor glädje vi presenterar denna nya funktion som ytterligare förbättrar vår marknadsledande produkt, eActros. Vår nya lösning med CEE 400V-standarduttag möjliggör strömförsörjning direkt på plats, vilket är särskilt värdefullt för evenemang där våra kunder kan undvika bullrande generatorer och utsläpp av avgaser. Med våra lastbilar kan till och med filminspelningar drivas helt i tystnad."

Mer information om eActros finns tillgänglig på Mercedes-Benz Lastbilars officiella webbplats.