Nya data: Kladribintabletter visar större behandlingseffekt hos patienter med skovvis förlöpande MS med hög risk för sjukdomsprogress

Subgruppsanalys visar mer än 80% lägre risk för progress med Kladribintabletter jämfört med placebo.

Resultatet kommer från en retrospektiv analys av fas 3 studien, CLARITY, och presenterades nyligen på ” the Annual Meeting of the American Academy of Neurology (AAN)”.

Baserat på 289 patienter med skovvis förlöpande MS med hög sjukdomsaktivitet* (både obehandlade och tidigare behandlade med sjukdomshämmande läkemedel) visade analysen att patienter som fick behandling med Kladribintabletter i dosen 3,5 mg/kg (n=140) hade lägre risk att drabbas av ökande funktionsnedsättning och skov jämfört med patienter som fick placebo (n=149).

”Vi vet att en del patienter med MS har en ökad risk för skov och funktionsnedsättning jämfört med den generella MS populationen. Dessa data är viktiga då de visar att patienter med hög sjukdomsaktivitet svarar bättre på behandling med Kladribintabletter”, säger docent Magnhild Sandberg, Universitetssjukhuset i Lund.

Data visade att jämfört med placebo minskade behandling med Kladribintabletter 3,5 mg/kg risken för 6 månaders EDSS-progress (Expanded Disability Status Scale) bland patienter med hög sjukdomsaktivitet (82%, P=0,0001) jämfört med den totala CLARITY populationen (47%, P=0,0016). Analysen visade även att Kladribintabletter reducerade risken för skov bland patienter mer hög sjukdomsaktivitet med 67 procent (P<0,0001) jämfört med de patienter som fick placebo (58%, P<0,0001).

*Hög sjukdomsaktivitet definieras som dels patienter med ≥1 skov under året före studiestart med sjukdomsmodifierade behandling SAMT ≥1 T1 Gd+ lesion eller ≥9 T2 lesioner, dels patienter med ≥2 skov under året före studiestart oavsett tidigare behandling.

Om Kladribintabletter
Kladribin är en prodrug (småmolekylär) som selektivt påverkar lymfocyter vilka tros ha en väsentlig roll i den patologiska processen vid MS. Kladribintabletter är för närvarande under klinisk prövning och produkten är ännu inte godkänd i Europa, USA eller Kanada.

I juli 2016 accepterade den Europeiska Läkemedelsmyndigheten (EMA) ansökan om marknadsgodkännande av Kladribintabletter för behandling av skovvis förlöpande multipel skleros.

Om multipel skleros
Multipel skleros, MS, är ett kroniskt inflammatoriskt tillstånd i centrala nervsystemet och den vanligaste neurologiska sjukdomen hos unga vuxna. Idag lever cirka 20 000 svenskar med MS. Dubbelt så många kvinnor som män har MS.[1] MS kan ge många olika besvär men det är vanligt att sjukdomen börjar med synnervsinflammation, domningar eller stickningar i armar och ben, ihållande trötthet samt svårigheter med gång och balans.[2]

[1]https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Behandlings--rekommendationer/Behandlingsrekommendation---listan/Multipel-skleros-MS/

[2]http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=717