Mimer prisas för nyhet om friskvårdssatsning

Mimer prisas för nyhet om friskvårdssatsning

Årets upplaga av kommunikationstävlingen Digital PR Awards är avgjord. Nio företag fick ta emot priser i olika kategorier. Bostads AB Mimer fick pris för ”Most Succesful Story” för nyheten om friskvårdssatsningen där personalen erbjöds extra semester om de tränade.

När personalen erbjöds extra semester om de tränade sjönk sjukfrånvaron med 30 procent. Satsningen startade 2017 som ett test för att se om medarbetarna kunde bli mer träningsmotiverade om de fick tillbaka en del av sin träningstid i ledig tid. Syftet var att minska sjukfrånvaron. Efter två år var resultatet tydligt, sjukfrånvaron sjönk med 30 procent. Nyheten fick snabbt mycket utrymme i både medier i Sverige men också utomlands.

Motiveringen för priset ”Most Successful Story” löd: Med sin nyhet “Personalen erbjöds extra semester om de tränade – sjukfrånvaron sjönk med 30 procent” lyckades Bostad AB Mimer inte bara nå ett dussin stora mediehus, de fick även över 60,000 visningar i nyhetsrummet. Bostads AB Mimers nyhet är ett praktexempel på hur man med bra storytelling kan få stor räckvidd. De vinner i kategorin “Most Successful Story” med hästlängder.

- Vi är otroligt glada för det här erkännandet. Det är ett bevis på att det vi tror på fungerar, att innehåll som är äkta ger engagerande och läsvärda nyheter. Att nyheten blev stor tror jag beror på att ämnet är aktuell, att det finns ett konkret resultat att lyfta fram och att vi arbetade aktivt med den spridning nyheten fick i sociala medier. Vi är såklart också glada att vår satsning fungerar och att den inspirerat andra företag att förändra sitt sätt att arbeta med friskvård, säger Maria Eberhardsson kommunikationschef på Mimer.

Priset delas ut av Mynewsdesk och bland de nominerade fanns företag från Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland.