VI FIRAR 10 ÅR – MEN MITT LIVS RESA I VÄRLDEN HAR BARA BÖRJAT

VI FIRAR 10 ÅR – MEN MITT LIVS RESA I VÄRLDEN HAR BARA BÖRJAT

Det skulle ta oss 10 år. Att på djupet förstå våra adepters behov och drömmar för att matcha dem med omvärldens krav och förväntningar på ett sätt som skapar varaktig förändring. Men nu är vi äntligen där.

Mitt Liv är idag ett etablerat koncept som lever helt på egna meriter, och nu höjer vi tempot i arbetet att få med oss fler på vår färd mot en mer inkluderande arbetsmarknad. Bara i år kommer vi att ha över 500 adept- och mentorspar i våra program.

Den här resan började med ett hjärta och en enkel tro på att varje person kan göra skillnad, idag är Mitt Liv en rörelse med fantastiska medarbetare och företrädare som tillsammans skapat ringar på vattnet långt utanför min hemstad Göteborg.

I maj åker vi till Singapore för att berätta om Mitt Liv och hur vi jobbar. Nyfikenheten från omvärlden växer och vi är redo att dela med oss av det vi lärt. Det är resultaten av våra program som ger oss självförtroende och siffrorna talar för sig själva.

60 procent av Mitt Livs adepter fick jobb genom programmet*

90 procent av dessa fick arbete inom sitt kompetensområde

Det vi kan konstatera efter dessa 10 år är att det inte finns någon quick fix på hur vi skapar inkludering och ökad mångfald på våra arbetsplatser.

Det räcker inte med enstaka mångfaldsinitiativ och integrationssatsningar i projektform för att rucka på invanda mönster och gamla system. För att driva varaktig förändring behöver vi utveckla en medvetenhet om vår egen bias där vi löpande utvärderar effekterna och följer upp satsningar över tid.

När du tillhör normen är det svårt att se att våra strukturer systematiskt exkluderar de som inte råkar tillhöra just vår grupp. Vi behöver låna ögon utifrån för att få syn på oss själva. Därför är Mitt Liv ett arbete som aldrig kommer att ta slut.

Varje ny generation föds in en värld med redan satta normer och värderingar och behöver väckas ur sin föreställning om sakernas tillstånd. Det ligger i vår natur att vilja tillhöra en grupp där vi automatiskt dras till dem som är mer lika oss själva. Det är helt naturligt, men skapar i sin tur ett vi och dom.

Det är det normkritiska tänkandet som vi måste lära varje generation på nytt, att ifrågasätta förhärskande strukturer och göra oss medvetna om de privilegier vi föds in i.

Mitt Livs uppdrag är att skapa nya normala tillstånd genom att erbjuda verktyg och förutsättningar för dessa grupper att mötas. Det är ett stort förtroende som vi får när människor lägger sina drömmar och hopp i våra händer. Vi har möjlighet att påverka deras liv och det gör att jag känner enorm respekt och ödmjukhet inför det här uppdraget. Ett av de största ögonblicken är när jag möter en tidigare adept i rollen som nybliven mentor. Jag blir alldeles varm i kroppen när jag ser hen inta sin nya roll som förebild för andra, villig att dela med sig av klokskap och egna erfarenheter. För mig är det ett kvitto på att Mitt Liv skapar förändring på riktigt.

Samtidigt vaknar jag varje morgon och känner att det går för långsamt, att vi måste kunna göra mer för fler. Ingen människa ska behöva knacka på 3000 dörrar på grund av samhällets oförmåga att se bortom fördomar och fastslagna strukturer.

Det som händer i världen nu, dels som en konsekvens av utmaningarna efter flyktingkrisen dels i spåren av höstens #metoo-upprop, är att fler företag och organisationer inser att de behöver jobba medvetet och aktivt med frågor om ökad mångfald, tolerans och inkludering för att driva utveckling. I det arbetet ska Mitt Liv vara ett verktyg.

2018 lyfter vi blicken och skalar upp Mitt Liv som koncept. Ambitionen är att utveckla verksamheten vidare och möta våra kunders behov i fler kanaler. Genom att bygga en digital plattform med e-learning, webinar och onlineprogram kan vi erbjuda våra tjänster oavsett om efterfrågan finns i Lysekil, i Bergslagens stålindustri eller i andra delar av världen.

Det här skapar stora möjligheter, inte minst för företag på mindre orter som brottas med utflyttning och kompetensbrist. Genom Mitt Livs Chans online Mentoring Program kan kommuner och företag nå kompetent arbetskraft som är mobil. Det som är unikt för vår verksamhet är att våra adepter inte är rotade på samma sätt som personer födda i Sverige och som har sin familj och sina liv knutna till en ort. Tvärtom är gruppen med utländsk bakgrund i hög grad redo att flytta dit där jobben finns.

Med vår digitala satsning tar vi nu nästa steg för att skapa fler mötesplatser och öka medvetenheten om fördelarna med inkludering och kulturell mångfald på arbetsplatsen. För även om Mitt Liv som företag har stora framgångar att fira efter 10 år i branschen – är vi bara i början på vår resa.

* adepterna fick arbete under programmet eller 5 månader efter programmets slut.