Certway välkomnar Viktor Hakkarainen, ny LCA-expert

Certway har den stora glädjen att välkomna Viktor Hakkarainen till vårt team av kompetenta konsulter. Viktor kommer framför allt att förstärka kompetensen på områdena livscykelanalyser (LCA), miljövarudeklarationer/EPD:er samt klimatberäkningar.

Livscykelanalyser (LCA) är Viktors specialområde

Viktor har tidigare arbetat som livscykelexpert på Miljögiraff och genomförde där ett 20-tal produktvarudeklarationer (EPD:er) inom byggbranschen. Innan dess arbetade han som hållbarhetskonsult på AFRY och hade där fokus på livscykelanalyser, cirkulär ekonomi och strategisk hållbarhet.

Viktor har även arbetat som VVS-konsult på Entreprenadplanering och designade då ritningar för ventilation, värme och spillvattensystem samt utförde energiberäkningar, inneklimatsimuleringar och samordning för hållbart byggande.

Förstärker Certways EPD-team

Viktor förstärker vårt EPD-team och det är ett välkommet tillskott, vi får många frågor om detta.

Certway, som väglett företag i olika branscher till ISO-certifiering inom miljö, kvalitet och arbetsmiljö sedan 2008, har på senare tid upplevt ett väldigt stort intresse för de här frågorna från gamla och nya kunder. Därför är det extra roligt att vi kunnat rekrytera Viktor, berättar Certways VD och grundare Gunilla Mattsson.

Vad är egentligen en EPD?

En EPD kan liknas med en näringsdeklaration på ett livsmedel, med den skillnaden att EPD:n beskriver en produkts påverkan på miljön ur ett livscykelperspektiv. Med det menas att man tittar på produktens miljöpåverkan från vaggan till graven, dvs från det att råmaterialet till produkten tas ut, till dess produkten i fråga ska kasseras.

Att EPD:er är i ropet just nu är att det finns ett lagkrav på att alla nya byggnader som kräver bygglov (undantag finns) ska klimatdeklareras. Det innebär att man som byggare måste veta klimatpåverkan från de produkter och material som ingår i byggnaden och det är där som EPD:erna kommer in.

Vi önskar Viktor varmt välkommen till vårt team!