Irene Svenonius (M)

​Beslut om minskade kostnader för inköp

I dag fattade regionstyrelsen beslut om budget för 2020. Den blågröna budgeten för Region Stockholm med tydliga prioriteringar av kärnverksamheterna, samtidigt som höga krav ställs på effektiviseringar, vann därmed gehör. Ett av besluten handlar om kraftigt minskade kostnader för inköp.

Region Stockholm drabbas som alla andra av både det tuffa ekonomiska läget med vikande konjunktur och skatteintäkter men drabbas också otroligt hårt av regeringens förslag till förändrat utjämningssystem. Den ökade kostnaden för regionen motsvarar över hälften av alla sjuksköterskor eller var tredje vårdcentral i Region Stockholm.

- Vi låter inte regeringens dråpslag med utjämningsskatten gå ut över Stockholmarnas tillgång till vård och kollektivtrafik. Inte heller skjuter vi notan till medborgarna genom att höja skatten. Istället har vi i den budget regionstyrelsen nu beslutat om flera olika effektiviseringar inom bl a administration, lokaler och hur vi kraftigt ska minska våra kostnader för indirekta inköp, säger finansregionrådet Irene Svenonius.

- Vår målsättning är att vara Sveriges bästa offentliga upphandlande myndighet. En viktig del i det är att vi ska köpa rätt kvalitet till rätt pris. Vi kommer därför minska inköpen för varor och tjänster som inte är vård eller kollektivtrafik med ungefär 1 miljard eller 5 procent på tre år. Det gör vi genom att jobba strategiskt, göra affärer på rätt sätt och ställa rätt krav, säger Irene Svenonius.

Läs mer om budgeten här: https://www.mynewsdesk.com/se/blaagroena-koalitionen-i-region-stockholm/pressreleases/blaagroen-budget-med-ansvar-foer-framtiden-2929739

Text om inköp i den blågröna budgeten (sid 56):
”Region Stockholm har genom att fastställa en ny policy för inköp och riktlinjer till den lagt en solid grund för utvecklingen av regionens inköpsverksamhet. Arbetet med att införa en sammanhållen styrning inom området och ett gemensamt inköpssätt för försörjningen av varor och tjänster till regionens verksamheter ska fullföljas och intensifieras. Regionfullmäktige uppdrar åt regionstyrelsen att senast under första tertialet upprätta en plan för hur arbetet med genomförande av policy för inköp ska bedrivas. Planen ska även omfatta förslag på indelning i kategorier där det är tillämpligt, plan för utrullning av dessa samt fördelning av ansvar per kategori. Regionens mål ska vara att uppnå kostnadsminskningar om minst fem procent per kategori inom tre år från det att arbetet inom respektive kategori påbörjats. Regionstyrelsen ska också utreda om inrättande av en inköpscentral inom fastighets- och servicenämnden är möjligt och om det innebär fördelar för Region Stockholm som helhet. Om regionstyrelsens analys så visar ska fastighets och servicenämnden etablera en inköpscentral under 2020.”

Ellen Westerberg

Presskontakt Pressekreterare +46 70-737 30 54