Blågrön trafikbudget 2019: 160 miljoner till nya busslinjer och fler avgångar

Idag har kollektivtrafiken debatterats under budgetfullmäktige i landstinget. Oppositionens förslag har röstats ner. Det slutgiltiga budgetförslaget för den blågröna koalitionen beräknas därmed fastställas imorgon. Den innebär bland annat en satsning på 160 miljoner kronor till busstrafiken under 2019 som ska ge fler och tätare turer i befintlig SL-trafik liksom en utbyggnad av trafiken med nya linjer samt tvärgående och kapacitetsstarka direktförbindelser. Totalt handlar det om över 400 nya avgångar per vardag och över 127 000 avgångar nästa år.

- Ordning och reda ger mer pengar till ny, utbyggd och förbättrad trafik. Ett lyckosamt arbete med att strama upp SL:s ekonomi under senare år har lagt en stark grund för framtiden. Det gör att vi nu kan fastställa den stora och riktade satsningen för utökad och förstärkt busstrafik. Detta i syfte att förbättra mänskligt liv och rörelse och därmed bidra till fortsatt tillväxt och utveckling i Stockholmsregionen, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och ordförande SL.

- Det ska bli lättare för fler att avstå bilen. Framåt ska jag också jobba för att bussarna kommer fram snabbare, utan att fastna i köer. Den blågröna koalitionen prioriterar kollektivtrafiken. Det ska vara bekvämt och smidigt att resa kollektivt och trafiken blir mer klimatsmart, säger Tomas Eriksson (MP), miljö- och kollektivtrafiklandstingsråd.

Exempel på bussatsningar som genomförs

• Drygt 127 000 nya avgångar under 2019 – drygt fyra gånger så många nya avgångar som i fjol.
  • 14 stycken helt nya linjer.
  • Tre nya pendlarlinjer på tvären (två i Norrort och en i Söderort).
  • Satsningar på att minska trängseln, trafikförsörja nya områden och få länet att växa ihop.
  • Direktbusstrafiken i regionen säkras för hela 2019.
  • Fler självkörande bussar. Utöver den redan presenterade satsningen i Barkarby ska även självkörande bussar köras i Vega, efter att den nya pendeltågsstationen har öppnat.
  • Fler direktbussar till City ska utredas. (De så kallade C-linjerna).

Landstingets budget beslutas slutgiltigheten den 12 december när samtliga debattrundor är avslutade.

Claes Wersäll
Pressekreterare M
Stockholms läns landsting
claes.wersall@sll.se

Tobias Östberg
Pressekreterare MP
Stockholms läns landsting
tobias.osterberg@sll.se

Moderaterna styr Stockholms läns landsting tillsammans med Centerpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna och Miljöpartiet. Vi är en blågrön majoritet som tillsammans ansvarar för bland annat sjukvården och kollektivtrafiken i Stockholmsregionen.