En första etapp av ”framtidens kollektivtrafik i Södertälje” färdig

En första etapp av ”framtidens kollektivtrafik i Södertälje” färdig

Från och med den 11 december kan en första etapp av de satsningar som presenterades i augusti genomföras. Det handlar bland annat om viktiga förändringar för arbetspendlingen samt snabbare resor lokalt och regionalt. I den första etappen ingår den nya direktbussen till Liljeholmen samt den nya busslinjen 777.

- Kollektivtrafiken i Södertälje ska bidra till tillväxt, utveckling och fortsatt gynnande av mänskligt liv och rörelse. Jag är därför stolt över att vi redan nu tar första stegen mot slutmålet, tre månader efter pressträffen i somras. Det ska vara enklare och snabbare att ta sig till och från sitt arbete och det här är startskottet för nästa steg i kollektivtrafikens utveckling för att uppnå världens modernaste kollektivtrafik. säger Kristoffer Tamsons (M), Regionråd och avgående ordförande för SL

- Att vi redan efter några månader går från ord till handling visar på att modellen som vi tillsammans med SL och Södertälje kommun arbetar efter fungerar väl. Nu kan vi sjösätta en första etapp som kommer tjäna Södertäljeborna väl på vägen mot ett hållbart växande Södertälje, Martin Pagrotsky, vd på Nobina Sverige

Fakta nya linjer

Ny direktbuss för snabbare resor med nya linje 747 till Liljeholmen

Den ena busslinjen är linje 747 som kommer vara en direktlinje som trafikerarar Liljeholmen – Ronna och stannar vid bland annat Södertälje Sjukhus, AstraZeneca och Scania. Det är en helt ny linje som kapar restiden mellan 15-20 minuter beroende på vilken tid på dygnet du reser. Den nya linjen kommer gå hela dagen även utanför rusningstider. Med snabbare resor utan byten samt trafik utanför rusningstider skapas ett mycket bra arbetspendlingsalternativ för både in- och utpendlare till Södertälje.

Snabbare resor lokalt och från Södertälje syd med nya busslinjen 777

Den andra nya busslinjen är linje 777 som är en blivande BRT-linje (superbuss) och stannar bland annat vid hållplatserna Strömskog, Granpark och Scania centralkontor. Bussen avgår från Geneta och Ronna och från Södertälje syd. Snabbare och bekvämare.

För resenärer från Södertälje syd till Södertälje centrum tar en resa idag mellan 14 och 17 minuter med buss. Med den nya linjen 777 så ökar turtätheten och restiden halveras. För resenärer som reser mellan Södertälje syd och Ronna centrum tar en resa idag mellan 30 och 35 minuter. Med den nya linje 777 så kommer samma resa att ta cirka 20 och 24 minuter. Linjen kommer även att erbjuda helgtrafik.

Bakgrund ”Framtidens kollektivtrafik i Södertälje"

Södertälje kommun är södra Stockholmsregionens viktigaste arbetsmarknadsnod. De stora arbetsgivarna i Södertälje med Scania och AstraZeneca i spetsen genererar en stor daglig inpendling på över 24 000 människor. Till det kommer en nästan lika stor utpendling på över 17 000 människor. Idag sker en alltför stor del av denna pendling med personbil, vilket leder till trängsel och luftkvalitetsproblem i Södertälje stadskärna. Dessutom växer Södertälje kraftigt – det kommer att byggas 20 000 nya bostäder till 2036 vilket kommer öka antalet som pendlar ytterligare. För att denna tillväxt ska kunna ske på ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbart sätt måste andelen som väljer att pendla med kollektivtrafik öka kraftigt.

För att klara denna överflyttning måste kollektivtrafikens konkurrenskraft stärkas så att många fler ser den som ett attraktivt val. Detta uppnås genom kraftigt minskade restider samtidigt som tillgängligheten och komforten ökar. En viktig åtgärd för att minska restiderna nås genom att gatunätet utformas så att kollektivtrafikens framkomlighet ökas, främst genom att vi skapar kollektivtrafikkörfält, pendlarparkeringar för cykel och bil samt prioritering av bussar i korsningar och vid trafiksignaler.

Parallellt pågår stora teknikskiften inom kollektivtrafiken, både elektrifiering, autonoma fordon och digitalisering skapar helt nya möjligheter att utveckla ett kollektivtrafiksystem som svarar upp mot de övergripande målbilderna.