Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Klart: Vänsterstyret slaktar 16 busslinjer

16 busslinjer läggs ned. 48 busslinjer får mindre trafik. Tunnelbana, pendeltåg och Roslagsbana väntar också nedskärningar. Det står nu klart och innebär enligt oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons ”en slakt utan dess like”.

- En slakt utan dess like stundar kollektivtrafiken i Stockholmsregionen. Hela 16 busslinjer ryker och 48 linjer skärs ned. Ett handfast bevis på hur vänsterpolitik ger mindre trafik till resenärerna, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.

- Alla ord om mer, bättre och billigare man lovade väljarna valrörelsen har visat sig falsk som rysk propaganda. Mindre, sämre och dyrare är vad som gäller med vänsterpartierna bakom ratten. Den kollektivtrafikslakt som vänsterstyret nu presenterat riskerar att försätta SL i en nedåtgående spiral med ytterligare nedskärningar framöver, säger Tamsons.

Nu står det klart att vänsterstyret, utgörandes av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och stödpartiet Vänsterpartiet, går vidare med flera negativa trafikförändringar för 2024 års trafikår i SL-trafiken. Detta trots omfattande protester från både resenärerna och kommunerna liksom från oppositionen i Region Stockholm.

Totalt väntar SL-trafiken få 16 nedlagda busslinjer och 48 nedskurna busslinjer. Samtidigt väntas den spårbundna kollektivtrafiken i tunnelbanan, pendeltågen, Roslagsbanan skäras ned på i olika utsträckning i låg- och mellantrafik samt på kvällar och helger.

Samtidigt sker inga förändringar alls i de av vänsterstyret prioriterade pendelbåtarna.

Moderaterna har föreslagit att samtliga av trafiknedskärningarna ska underställas trafiknämnden i Region Stockholm